Hyppää pääsisältöön
Kalastus.com
Etusivu
Keskustelu
Kalenteri
Galleriat
Kalaruoka
Kalastuksen ABC
Kalastusvideot
Kalastuslinkit
Meritaimenta heittämällä 2020
Tambu
01.08.2020 - 14:21
Keskustelualueet
Kaikkea kalastuksesta
Mainostus sallittu
Uutisia
Viritykset ja rakentelu
Raportteja kalavesiltä
Kalastusvideot
Uusimmat viestit 2h
Uusimmat viestit 12h
Uusimmat viestit 24h
Lisää uusi viesti
Kirjautuminen
Käyttäjätunnus tai sähköposti
*
Salasana
*
Luo uusi käyttäjätili
Pyydä uutta salasanaa
OMAT TIETONI
Muuta asetuksiasi
Muuta profiiliasi
Netiketti
Omat galleriat
Omat ilmoitukset
Foorumihaku
Hommaa kelluntarengas tai kumivene, niin pääset sinne luodoille/saariin. Mantereen paikat on hyvin vähissä.
https://aijaa.com/EbPGPx
Ei tuolla ole juuri muita kiinteitä pyydyksiä näkynyt kuin yksi ammattikalastajan isorysä. Tai ehkä voinen olla ollut väärään aikaa liikkeellä. Mutta näin syksyllä siis.
Onko kaloja tullut turun saaristosta?
Oliskohan mahdollista julkaista Suomesta tällaista meritaimenkarttaa?
https://en.seatrout.dk/map/
Kun kaikki paikat olisi tiedossa, niin se ehkäisisi porukan kasatumista samoihin paikkoihin?
Verkkokalastuskielto toki kaikkiin julkaistuihin paikkoihin, kun ei siitä muuten mitään tulisi...
"If you have your heart set on that really big sea trout – 4–6 kilos or even bigger – then Helnæs Fyr lighthouse is one of the spots you need.."
Ei ikinä onnistu suomessa. Itse en ainakaan paljasta ottipaikkoja. Heitelköön mun puolesta vaikka kaikki sitä samaa rantaa, jos itse ei osaa paikkoja etsiä.
Ei tosiaankaan onnistu Suomessa.Kalastuskulttuuri senverran kivikautinen,ettei "Pohjoismainen" avoimuus ole mahdollista.Toki nykyään sosiaalisen median aikakautena suljetut "meritaimeryhmät" ovat kova sana.Niissäkin on tietysti omat riskinsä.Aina joku lipeää ja silloin sana leviää.
Käsittämättömiä on venekunnat jotka ankkuroivat huippupaikkojen lähelle tai jopa päälle ja viettävät koko päivä samassa "leiripaikassa".Tämäkin on mahdollista vain härmälandiassa.
Ei ihme,että avoimuus ei Suomessa ole kovin yleistä...
Joo, ja vielä kästtämättömiä on ne, kun kalastaa toista rantaa, ja kun olen näkyvästi ajanut toiseen rantaan pikkumoottorilla, niin sitten vedetään siihen paikkaan 150 hv:lla, johon olen 15 min ajanut. Ankkuroikoon mun puolesta vaikka viikoks, mutta toi on sikamaista.
Tai venemiehet ajavat seudun ainoaan rannalta heitettävään edustalle parkkiin vaikka lähistöllä parempia paikkoja, nii kuin tänään airistolla!!
Lisää näitä:
- Taimenkalastuksessa on sikamaista ankkuroitua päiväksi huippupaikalle
- Taimenkalastuksessa on sikamaista ajaa isomman moottorin oikeudella rantaan, johon pikkumoottorilla on selkeästo ajettu vartin
- Taimenkalastuksessa on sikamaista ajaa veneellä tunnettujen (ja harvinaisten) rannaltakalastuspaikkojen edustalle, mikäli rannalla on kalastajia. Ja melkein aina on.
Airistolla yksi alamitta seurio tänään
Tasan 10 astetta Helsingin ulkoluodoilla tänään, ja tyhjää. Viikon päästä voi olla jo parempaa.
Ainakin nyt on saakelin kylmä. Trailerin lukkokin oli jäässä. Ei uskois että on vasta Marraskuu.
Mul on käyny sillai et heitin tuolla rannalta käsin ja vene tuli samaa rantaa pommittamaan. Onneks olin heittänyt melkeen jo koko rannan ja olin ihan toisessa päässä rantaa. Tulivat siihen mun eteen kun kahlailin etten pystynyt heittämään suoraan eteen päin ollenkaan ja nakkelivat uistinta mun jälkojen väliin, niin et näin tyyliin mitä kuvaa uittivat. Ei paljoa järki päätä pakottanut noilla kaiffareilla.
No on kyllä ollut todellisia ääliöitä liikkeellä! Ilmeisesti tullut harrastuksen pariin uusia kasvoja kun ei alkeellisimmatkaan pelisäännöt ole hallussa.
Katseletteko heittäjät enemmän kaiusta vai vaan kartasta ja tuulensuunnasta kun kalapaikkaa valitsette?
Joo kalastuskulttuuri on kyllä välillä aika poskellaan, kiilataan, poltetaan kaverien paikkoja ym. Usein takkiin ottaa myös paikalliset kalakannat. Mökkiläiset ja saariston asukkaat ärtyvät rumbasta heidän rannoilla, jopa tunnetuin seurauksin. Ihmettelen myös joidenkin oppaiden moraalia kun tehdää bisnestä uhanalasella meritaimenella, veneessä jopa kymmenkunta asiakasta (käsittääkseni oppailla on lupa 6 asiakkaaseen per kerta)
Kaiusta on vain vähän apua tanemestoja haettaessa. Kalat saadaan heittämällä useimmiten alle metrin vedestä. Sopivia rakkoleväkivikoita on paljon, mutta jostain syystä tietyt hotspotit keräävät kalaa enemmän kuin toiset.
Tästä kiilaamisesta on ollut nyt aika paljon puhetta ja porua somessa. Keulamoottoreiden yleistyminen aihauttaa osittain ongelmia kun kalastavat paikat yleensä vastatuuleen liikkumalla, perinteisesti tuulen mukaan ajelehtimalla mennään päinvastaiseen suuntaan. Tällöin kohtaamisia tulee aivan eri tahtiin kuin jos kaikki kalastaisivat samaan suuntaan. Verratkaa nyt vaikka lohijoille, joilla kalastetaan aina samaan suuntaan liikkuen (alavirtaan).
Isompi ongelma on lajin suosio ja sen aiheuttamat ruuhkat - kun veneitä on paljon, niin konflikteja tulee helposti. Ja ehkä se suurin kiilailun alkusyy on siinä, että kun mukaan tulee uusia yrittäijiä jotka eivät tunne kalastuskulttuuria ja vallinneita pelisääntöjä, niin taaplaavat tyylillään.
Pieni kommentti tuohon "tehdään bisnestä uhanalaisella meritaimenella". Sillä ei tehdä bisnestä - vaan istutetuilla meritaimenilla (ja paikoin viron & venäjän luomuilla), joita on saaliissa 85-99% paikasta riippuen. Useampaan valitukseen häiriökäyttäytymisestä olen kyllä myös törmännyt, joissa oppaat eivät kunnioita mökkiläisten ja asukkaiden rantaa, edes saunomisaikana. Ei hyvä.
Ei ole vielä muutamaa kiilatuksi joutumistilannetta lukuunottamatta tullut tilannetta vastaan, että samaa rantaa pitäis kalastaa, paitsi joskus parikymmentävuotta sitten Padvassa, mutta rannan pituuskin oli merimailin luokkaa. Oli suurimmaksi osaksi tuttuja venekuntia siinä. Jos tuntemattomien kanssa joutuis sumassa venekalastamaan taimenta, niin kyllä fiilis latistuisi ja menisin pois.
Tosiaan jos paljon veneitä ja joukossa on keluamoottorillisia vastatuuleen kalastavia ja keulamoottorittomia tuulen mukana regaavia, niin niinhän se menee, että tuulen mukana menijä on purjevene ja keulamoottorilla ajava on moottorivene, eli moottorivene väistää meriliikennesääntöjen perusteella. Mikä muutenkin terveen järjen mukaista, koska sitä voi hyvän ohjata, kun taas tuulen mukana menijä ei oikein ohjata voi. Ja kalastussääntöjen mukaan väistetään toki ulapan puolelta, eikä ängetä heittosektoriin.
Ei kyllä ole aina kalastusoppaillakaan mitään rajaa mihin asiakkaitansa tuo.. Sama kaveri toi ainakin kahtena päivänä veneensä lillumaan ranta kalastajien eteen ja sahasi siinä ees taas.. No jäipähän lähistön todelliset hotspotit kokematta! Tämä tapahtui airistolla, sinivalkoinen vene jne
Alumiinivene ja tupsupipoinen kippari? Aiheuttaa pahennusta vähän joka puolella
No ei kai se opaskaan nyt niin tyhmä.ole, että veisi turistit parhaille paikoille.
Joo, ei nykyään voi ryhmiä viedä parhaille paikoille. Homma muuttui GPS:n keksimisen jälkeen ja nykyään homma on vielä pahentunut älypuhelinten aikaan. Huippumestoille kun vie ryhmän, niin se on laaki ja vainaa kun paikka on vuodettu somessa. Siksi meritaimenkalastuksessa ryhmät kannattaa viedä paikoille, jotka on jo valmiiksi tiedossa. Siis niille rantakalastuspaikkojen edustoille.
Mikä on hotspotin määritelmä Hesan edustalla? Kala kerran kaudessa vai ainakin joka toinen kerta? Vai peräti useampi kala helposti samalla kertaa? Mun "hotspotilla" kala kerran muutamassa päivässä eikä koskaan useampaa kerralla.
On niitä kalapaikkoja sen verta ohuesti, että joutuu tuomaan väkeä finnin edustallekin. Kirveskarit on äkkiä heittänyt! Toki rannalla se vähän sieppaa... Viikon sisään on muutamia kaloja Airistolta noussut. Vesi laski 8 kieppeille ja mukavia syysmyrskyjä pohjalla. Istaria liikkuu että jopa ruokakala mahdollinen. Luonnonkaloista havaintoja saaristomereltä?
Ei ole kalaopppaallakaan helppoa tienata leipäänsä meritaimen opastuksilla, kun ei ole muita paikkoja kuin Kirveskarit ja Mustfinn. Vaatii ammattitaitoa pitää opastettavat.
Mahtaisko nuo ammattikalastajan rysien aidat kuulua jotenkin merkitä?
https://www.google.fi/maps/@60.4438096,26.9499603,335m/data=!3m1!1e3
Kotkan Varissaaresta näköjään rannasta lähtee aika jämerän näköinen köysi pintaa pitkin. Mitään merkkejä ei aidassa näkynyt olevan. Jos yhtään kovempaa olisin ajanut, niin olisi aika hyvät mahikset ollut osua naruun.
Pitääkö tuommoinen kenties tietää vaan, että se aita on siinä, ei moisia mitään tarvii merkitä? (Näkyyhän ne rysän merkit siellä ulapalla, ja jos olis rysäkalastaja, niin varmaan sen sitten tietäisi, että aita varmaan lähtee rannasta.)
Onkohan tuo sama rysä, kun noin 12 vuotta sitten yksi kalastaja ajoi Kotkassa rysän merkkaamattomaan aitaan, ja veneen ohjaus hajosi ja ukko lensi veneen laitaan päin niin että mursi kylkiluun. Pysyi onneksi veneen sisällä.
Mutta taimenkalastajat varokaa...
Onhan siinä airistolla nyt kymmeniä muitakin paikkoja veneelliselle kuin nuo kaksi. Ja vieläpä ihan lähellä. Se on sitten eri asia jos opas ei halua asiakkaitaan paremmille paikoille viedä..
Sivut
Lisää uusi kommentti