Hyppää pääsisältöön
Kalastus.com
Etusivu
Keskustelu
Kalenteri
Galleriat
Kalaruoka
Kalastuksen ABC
Kalastusvideot
Kalastuslinkit
Meritaimenta heittämällä 2020
Tambu
01.08.2020 - 14:21
Keskustelualueet
Kaikkea kalastuksesta
Mainostus sallittu
Uutisia
Viritykset ja rakentelu
Raportteja kalavesiltä
Kalastusvideot
Uusimmat viestit 2h
Uusimmat viestit 12h
Uusimmat viestit 24h
Lisää uusi viesti
Kirjautuminen
Käyttäjätunnus tai sähköposti
*
Salasana
*
Luo uusi käyttäjätili
Pyydä uutta salasanaa
OMAT TIETONI
Muuta asetuksiasi
Muuta profiiliasi
Netiketti
Omat galleriat
Omat ilmoitukset
Foorumihaku
Pulskat kirkkaat kevätkalat lienee maartoja, välivuodella tai ei-sukukypsiä. Osa taimenista voi tulla sukukypsiksi varsin myöhään jolloin kokoa on jo ehtinyt kertyä jopa 4-6kg.
Lohikaloilla kasvu heikkenee voimakkaasti sukukypsymisen myötä. Esim. lohi voi painaa toisella kutuvaelluksella vähemmän kuin ensimmäisellä. Taimen kasvaa toki yleensä läpi elämänsä ja on lohta pitkäikäisempi kala.
Isojoen taimenen hyvä kasvu perustunee ainakin osittain myöhäiseen sukukypsymisikään. Mitään julkaistua tutkimustietoa tästä ei ole olemassa, empiiriset havainnot ja olemassaolevien tutkimusten tarkka läpikäyminen tukevat oletusta, että Isojoen taimennaaras tulee sukukypsäksi keskimäärin n. 3 merivuoden jälkeen (jolloin painaa n. 5 kg) ja esim. Uudellamaalla käytössä oleva Ingarskilan taimen jonkin verran aikaisemmin, merkittävä osa naaraistakin jo 2 meressä vietetyn kesän jälkeen (jolloin painavat n. 2 kg).
Viipurinlahden pikkujokien taimenkannat ovat aiempien tutkimusten mukaan varhain sukukypsyviä, ja merkittävä osa kaloista, myös naaraista, tulee sukukypsiksi jo ensimmäisen meressä vietetyn kesän jälkeen. Tämä ei lupaa ollenkaan hyvää ajatellen meritaimenen kalastusta Itäisellä Suomenlahdella. Viipurinlahteen laskevan Mustajoen taimen on jatkossa syrjäyttämässä Isojoen taimenen velvoiteistutuksissa Itäisen Suomenlahden alueella.
Uudellamaallahan ollaan heikkokasvuisista taimenista nautittu jo aika pitkään :-(
Mielenkiintoista juttua, joskin urheilukalastajan kannalta varsin harmillista kuultavaa. Toisaalta onneks en ehtinyt hommata möksää Kotkan alueelta, jota jo ehdin katselemaan. Onhan nuo jokikunnostukset toki hienoja juttuja, mutta on se urheilukalastajana silti kaihoisaa muistella kun tyrskystä kalastettiin Isojokista isoa.
Uistimista vuodenanjan mukaan:
Itse olen aika vähän kaloja saanut, mutta näin alkusyksystä olen kalastanut aika paljon lipoilla. Ideana tässä samalla on, että voi saada ahventa, jos sitä vielä on paikoilla ja toisaalta ajatus, että kyllä se taimenkin lippaan ottaa. Alkutalvesta olen siirtynyt perhoihin ja hitaaseen uittoon. Kevennettyjen lusikoiden heitto on jäänyt aikalailla vähemmälle, kun niitä tuli vuosia heitettyä ei-niin-mairittelevin tuloksin :-)
Vaihteleeko teillä (jotka kaloja saattekin) ustintyypit vuodenajan mukaan?
Moni käyttää lämpimällä vedellä kovaa kelausnopeutta joka vaatii sitä kovaa vauhtia kestäviä uistimia. Eli näitä erilaisia puikkoja. Vesien viilennyttyä 10-12 asteen kieppeille alkaa hitaampi uitto ja pysäyttelyt toimia paremmin, ja uistinskaala kasvaa.
Ite heitän aina perinteisillä lusikoilla, kyllä niilläkin kalaa saa lämpöisestäkin vedestä. Puikkoja en jaksa oikein heitellä jostain syystä ja kovaa kelaaminen ei ole mun juttu, samaten nopeavälitteiset haspelit ei ole mua varten, ärsyttävän raskaita veivata. Kalaa saa sitten ehkä vähemmän, mutta mukavuus- ja tottumusasia.
Puikoissa vielä se, että kala tarttuu usein aika huonosti ja karanneita paljon, syystä että taimen yleensä nappaa uistimeen sivusta ja keskelle. Pitkässä puikossa koukku aika kaukana uistimen keskikohdasta. Pienemmissä uistimissa yleensä pysyy kalat paremmin kiinni. Lippa on tässä mielessä tosi hyvä, heittopituudet vaan vähän heikkoja omaan makuun. Lottolippaa pitäisi heittää enemmän, matalassa vedessä.
Juu, Lottolippa on yllättävän kova :-) Mertsari Lotolla 40 cm vedestä (video saatiin käyntiin vasta kun pikku kala oli veneen vieressä:
https://www.youtube.com/watch?v=p6plPQravbc
Siinä asiallinen alamittaisen irroitus. Kovemmassa aallokossa ei tosin onnistu ilman haavia, ainakaan turvallisesti.
Lottolippa on kova jalokaloille lapissa ja norgessa. Pitääkin laittaa pari lottoa mertsari-uistinrasiaan.
Joo, ei oltu suorassa tuulessa tolla hetkellä. Huippuhieno keli kyllä!
Samat huonot kokemukset noista kevennetyistä. Muut uistimet päihittäneet kepeet lähes 10-0. Siinä on taas ostajia vedetty höplästä, muka hyvällä tuotteella.
Jos ne ei sinulla toimi niin ei se meinaa että eikö muut niillä saisi kalaa. Ja hyvin näyttääkin saavan...
Kyllä pessyt normi raudat monilla reissuilla 10-0...
Samat huonot kokemukset noista kevennetyistä. Muut uistimet päihittäneet kepeet lähes 10-0. Siinä on taas ostajia vedetty höplästä, muka hyvällä tuotteella.
Jos ne ei sinulla toimi niin ei se meinaa että eikö muut niillä saisi kalaa. Ja hyvin näyttääkin saavan...
Aikoinaan merikalastuksen alkuvaiheilla sain lahjaksi EV-Truttia, ja siitähän se innostus alkoi. Jenkki krokdiili lehmänpaska oli yhtä toimiva paitsi toimi kovemmassa kelauksessa ja lämpimässä vedesssä(7-10c). Jokseenkin monta meritaimenta saaristossa saanena veden lämpö vaikuttaa asiaan.
Juuri näin.
No kalastakaa vaan niillä kevennetyillä. On mulla 30v. mertsarin kalastusta takana, ja parhaiten tullu perholla tai normilusikoilla. Usein kepee pyytäny tyhjää hotspoteilla joista kumminkin esim salamanderilla tullu kalaa. Ehkä näissä omissa taimenpaikoissa ei sitten kevennetty toimi. Veneestä siis kalastelen. Useimmiten syviä "hyllyjä". Isoimmat kalat 60-80cm tullut 4-8m hyllyn päältä. En niitä istari tumppeja rantavedestä edes ole kalastanu.
Mitä mieltä olet, onko kausi alkanut viime vuosina huomattavasti myöhemmin? Saaristossa siis. Ja ihan samaa mieltä. Vedenlämmöt vaikuttaa isosti. Kylmällä ääni kevennetylle.
Hyllyjä? Siis tarkoitatko isojen saarien laidoissa olevia karien hyllyjä, vai pienten karikoiden ympärillä olevia hyllyjä vai ihan selkäpattien hyllyjä?
Mä olen noissa syvissä paikoissa heittänyt lähinnä mörrum pinnarea, jos tarkoitus kalastaakin syvästä. Toki hyviä uistimia on ne Salamanteri ja jenkki Crockikin. Toisaalta ottaa se Truttakin äkkiä syvyyttä ja useimpien mielestä toimii vajotuksessa paremmin kuin pelti.
Juuri niitä tarkoitan. Kovalla merenkäynnillä ja heti sen jälkeen kaloja löytyy hyvin.
Mihin aikaan suunnilleen Helsingistä vois saada rannalta heittämällä meritaimenta? Keväällä kävin ekaa kertaa koittamasta ja löysin paikan, josta tuli sellasta pientä istari mertsaria paljon.
Mihin toi vedenlämpö pitää tippua, että tulee sisäsaaristoon kunnolla? Ja onkohan tollasesta pienen taimenen paikasta mahdollisuus saada isompaa. Meinaan kun silloin vesi oli jo 10 tai yli, että voisko kylmemmällä isompi tulla kanssa lähemmäksi rantaa. Vai onko iso ja pikku tane selkeästi eri mestoilla?
Paras kausi on,kun vesi on 10 astetta ja alle.Marraskuussa wanhaan hywään aikaan sai kaloja läheltä manteretta.
Aikoinaan merikalastuksen alkuvaiheilla sain lahjaksi EV-Truttia, ja siitähän se innostus alkoi. Jenkki krokdiili lehmänpaska oli yhtä toimiva paitsi toimi kovemmassa kelauksessa ja lämpimässä vedesssä(7-10c). Jokseenkin monta meritaimenta saaristossa saanena veden lämpö vaikuttaa asiaan.
Mitä mieltä olet, onko kausi alkanut viime vuosina huomattavasti myöhemmin? Saaristossa siis. Ja ihan samaa mieltä. Vedenlämmöt vaikuttaa isosti. Kylmällä ääni kevennetylle.
Kohde mihin oletat kalan olevan -> sinne silloin kun aikaa keli sallii. Siirtymät taas oman mielen mukaan sit sinne. Kyllä kait kala liikkuu sitten sen mukaan miten liikkuakseen näin syyskuun alkupuolella.
Lotto toimii kylmän veden aikaan, muuten tarjoan puikkoa tai kevennettyä, joskus muuan suomi lusikka toimii varsinkin kun vedet hiukan lämpimiä vielä!!
Nyt oli 12 astetta, viime viikonloppuna 11 astetta. Yksi seurio Lottoon. Vissiin liian lämmintä.
Lyhyen ja suppean otannan perusteella Loton otti-ikkuna siis aukeaa 11.... 12 asteessa.
Kokkolassa on merivesi tällä hetkellä 11-12 asteista. Kaloja tulee jo mantereenkin rannoilta. Toki veneellä ulompaa paremmin, mut rantapojat on saanu muutamia ihan komeitakin kaloja jo.
Ite heitän aina perinteisillä lusikoilla, kyllä niilläkin kalaa saa lämpöisestäkin vedestä. Puikkoja en jaksa oikein heitellä jostain syystä ja kovaa kelaaminen ei ole mun juttu, samaten nopeavälitteiset haspelit ei ole mua varten, ärsyttävän raskaita veivata. Kalaa saa sitten ehkä vähemmän, mutta mukavuus- ja tottumusasia.
Puikoissa vielä se, että kala tarttuu usein aika huonosti ja karanneita paljon, syystä että taimen yleensä nappaa uistimeen sivusta ja keskelle. Pitkässä puikossa koukku aika kaukana uistimen keskikohdasta. Pienemmissä uistimissa yleensä pysyy kalat paremmin kiinni. Lippa on tässä mielessä tosi hyvä, heittopituudet vaan vähän heikkoja omaan makuun. Lottolippaa pitäisi heittää enemmän, matalassa vedessä.
Kiitos ei myös pikakelaukselle. Tanttu ei pikauittoa vaadi. Olen käyttänyt monia kepeitä ja voin sanoa kymmenien vuosien mertsarikokemuksella ettei menestyksekäs kalastus vaadi sellaisia. Itse en enää käytä kepeitä ollenkaan. En väitä että raudalla saisi paremmin mutta voin sanoa omasta kokemuksesta ettei vähemmänkään.
Moni käyttää lämpimällä vedellä kovaa kelausnopeutta joka vaatii sitä kovaa vauhtia kestäviä uistimia. Eli näitä erilaisia puikkoja. Vesien viilennyttyä 10-12 asteen kieppeille alkaa hitaampi uitto ja pysäyttelyt toimia paremmin, ja uistinskaala kasvaa.
Kiitos ei myös pikakelaukselle. Tanttu ei pikauittoa vaadi. Olen käyttänyt monia kepeitä ja voin sanoa kymmenien vuosien mertsarikokemuksella ettei menestyksekäs kalastus vaadi sellaisia. Itse en enää käytä kepeitä ollenkaan. En väitä että raudalla saisi paremmin mutta voin sanoa omasta kokemuksesta ettei vähemmänkään.
Taktiikkoja ja metodeja on ymmärrettävästi useita. Lusikan esim. Salamantsu, Jensen Crocki, Abu Hammer hoitaa uintinsa aivan itse puikkelehtien tasaisesti kelaten. Ranteen rasitus vähenee kun ja jos rannalta kalastaessa vain nostaa vapaa pystympään välttääkseen mahdollisen pohjakosketuksen. Melko sama ns. kevennetyissä missä tarkoitan metalli +balsa+ mönjät siinä päällä. Näisssä rannikko-ranneliike pitkula-uistimissa on myös puolensa. Toiset ehkä uittaa niitä ihan 10c asteisessa, jotta kummallakin ranteella on säännöllistä käyttöä (kelaus+aktiivinen uitto toisella) ja ihan tuloksellisesti. Näistä uittolusikoista löytyy uistin nimeltä Vicke 20g painoisena, joka on kyllä aivan sopiva mikä on oma nro.1 EV-Trutat kosahti aikoinaan lakkauksiltaan muisto kuntoon. Mutta kyllä erittäin ärhäkät tärpit muistaa kun on osuakseen, myös 5c vedenlämmöissä uittaen nopea uintista lusikkaa. Aiemmin mainittu syvyys 4-8m sijainti osittain osuu koska vanhemmat gubbet verkoista niistä syksyllä irroitellut juurikin kookkaita taimenia.
Hiukan joutavaa puhetta tuo mertsarien heittäminen usean metrin vedestä. Itselläni on 40 vuoden kokemus aiheesta ja satoja tanttuja olen saanut, mutta noin syvästä ehkä pari sattumakalaa. Meritaimen ottaa uistimeen matalasta tai hyvin matalasta vedestä, syvemmältä voi tehokkaammin vetouistella.
Niin - kyllähän taimenta saisi heittämällä selkäpateilta jos niitä olisi siellä päivystämässä ja syömässä pateilla olevaa syöttikalaa. Omaan järkeen tosin ei mahdu mitä syöttikalaa nykyään olisi selkäpateilla joten olen aika skeptinen voisiko siellä olla taimenta heittokalastajan kalastetravana. Vetämällä kyllä voi onnistua.
Onhan siellä silakkaa, melkein aina on pattien lähellä, harvemmin kyllä pinnassa tai sen lähellä. Silloin kun on, on taimen usein seurana.
Mutta siis kerääkö patit merkittättävästi (enemmän kuin muut alueet) silakkaa silloin kun meritaomenta heittokalastetaan?
Jos niillä pateilla olisi niin paljon meritaimenta, että sitä kannattaisi heittokalastaa syvästä, niin silloin vetouistelu takiloilla pitäisi olla melkoisen tuotteliasta samoilla seuduin. Ehkä vetouustelijat eivät vaan ole tajunneet..
Toiset patit kerää, toiset ei. Kaiusta näkee ja ajan kanssa oppii missä silakka kulloinkin viihtyy. Silleen suuntaa antavasti, osaavat silakatkin aika usein yllättää.
Sivut
Lisää uusi kommentti