Hyppää pääsisältöön
Kalastus.com
Etusivu
Keskustelu
Kalenteri
Galleriat
Kalaruoka
Kalastuksen ABC
Kalastusvideot
Kalastuslinkit
Kalassa Vaasan alueella
morritz
13.01.2010 - 11:29
Keskustelualueet
Kaikkea kalastuksesta
Mainostus sallittu
Uutisia
Viritykset ja rakentelu
Raportteja kalavesiltä
Kalastusvideot
Uusimmat viestit 2h
Uusimmat viestit 12h
Uusimmat viestit 24h
Lisää uusi viesti
Kirjautuminen
Käyttäjätunnus tai sähköposti
*
Salasana
*
Luo uusi käyttäjätili
Pyydä uutta salasanaa
OMAT TIETONI
Muuta asetuksiasi
Muuta profiiliasi
Netiketti
Omat galleriat
Omat ilmoitukset
Foorumihaku
Tuli kattottua sääsivutkin eli perjantaihin asti lupas nytkin plussaa ja sadetta ja vielä kun merivesi on korkealla, eli saattaa syövyttää jäätä alhaaltapäin, ei oikein näytä hyvältä.
Parempia jäätilanteita ja syöntejäkin odotellessa ajattelin kysyä, että onko kenelläkään kokemusta västerfjärdenistä eli paikka mistä tulee puro kalskärsfjärdeniin? Keväällä kala nousee pumpulle ja sitten kalskärsfjärdeniin, mutta jatkaako siitä puroa ylös. Onko muuten tämä västerfjärden yleensä pilkittävissä oleva paikka syvyyksien puolesta?
Ei oo kyl enempää tietoa kuin että puron edestä on joskus tullu viimesillä jäillä kalaa. Varsinkin särkiä.
Puron suulla joskus tullut käytyä sen suurempia saaliita saamatta, mutta Västerfjärden ja Hålöfjärden välisen kapeikon edustalta, Hålöfjärden puolelta oon joskus saanut hyvinkin, viime keväänä yks reissu päättyi siihen kun kairasin kiveen ensiksi ja tilalle varaterät ja puolituntia myöhemmin mentiin pohjaan, eli matalaa on. Nyt oli sentään jo sääennustuskin muuttunut eli perjantaiaamuksi muutamaa astetta pakkasta luvattu. Yks kevät oltiin retkeilemässä tuolla alueella eli mentiin hiihtäen Vistanista Djupfjärdenille, sieltä Kalskärsfjärdeniin, puron reunoja pitkin Västerfjärdeniin ja siitä Hålöfjärdenin kautta Panikeniin. Ensimmäinen yö oltiin Västerfjärdenin etelärannalla, lähellä mihin tulee tie, toinen yö Lilla Fingrundissa. Oltiin muutamaa viikkoa liian aikaisin liikkeellä, käytiin monessa hyvän näköisessä paikassa, missä ei aikaisemmin oltu käyty pilkillä, mutta kalaa ei saatu juurikaan. Mutta hiihtäen kun kulki tuolla aika pitkän rupeaman oikein tajusi mikä määrä Raippaluodossa on hyvän näköisiä pilkkipaikkoja, mihin ei tavallisesti eksy edes vahingossa, eli niillä samoilla pelipaikoilla tulee kuitenkin kuljettua talvesta toiseen. Tuonne Hålöfjärdeniinkään ei ole edes pitkä matka potkutella kelkalla. Oli jännä huomata kuinka vähän tuolla alueella kulkee ihmisiä, Djupfjärdenistä kun lähdettiin nähtiin seuraavan kerran ihmisiä vasta pari päivää myöhemmin Panikenin lähistöllä, muutaman kerran kuultiin autojen ja moottorikelkkojen ääntä, vaikka kokoajan oltiin ihmisasutuksen lähellä, joku muu oli ollut paripäivää ennemmin hiihtäen liikkeellä eli mettäosuuksilla oli valmiit ladut.
Tuo Hålöfjärden ja siitä panikeen päin oleva alue on kyllä kiinnostanut jo pitemmän aikaa, varsinkin keväällä. Luulisi sille alueelle nousevan kaloja merenpuolelta keväällä. Toinen on tämä djupfjärden ja varsinkin sen paniken puoleiset rannat, sekä nyt että keväällä. Taidan olla liian paikkauskollinen, on niin helppoa mennä samoihin kohteisiin ja jopa samoille reijille mistä eilisenä aamuna on saanut, varsinkin jos on saanut työrauhan edellisenä päivänä. Tänä vuonna pääsiäinen tulee sen verran aikaisessa vaiheessa, että tämän porukkapilkintä viikonlopun taidan uhrata uusien alueiden kartoitukseen.
itsekin olen käynyt raippiksessa muutaman kerran kevään viimeisillä jäillä,aika huonolla menestyksellä.ainoot neuvot mitä olen matkaani saanut että pitäis laittaa siiman päähän niinpientä mormuskaa kuivvain pystyy uitttamaan ja koukkuun ainoastaan surviaista.perustuu kuulemma siihen että kala on niin täynä mätiä ettei saa syötyä,mutta kuitenkin olen kuullut että tasurilla sa isoja ahvenia läpi talven, myös viimesillä jäillä, että kinkase on?
Huonolla syönnillä keväällä morri on ainut millä saa muutamia harhautettua. Mutta kun ahven syö, niin se sitten syö ja silloin tasarit yms. pelittää ja näin myös keväällä!
onko tasarin värillä/kolla väliä , entä mätikoukku?
Syönti saattaa keväällä muuttua kesken päivääkin eli aamulla saattaa ottaa vain pieneen mormuskaan tasapainoon ei edes pukkaa, mutta ilapäivällä saattaa olla toisinpäin eli ottaa vain tasapainoon, joka kevät on saanut loppuun asti ahventa kummallakin tapaa, ei tiedä ennenkuin on kokeillut, ja saattaa toimia kumpikin yhtäaikaa. Mormuska ei kyllä tavallisesti tarvitse olla kovinkaan pieni eli isommatkin kyllä toimii, mutta joskus vaatii pienen ja surviaisen eli päivän mukaan, mutta isolla ja kärpäsentoukallakin saa. Jotkut ei käytä keväisin muuta kuin suurta tasapainoa rungoltaan 8-12 cm ja saavat kalaa, mutta keväällä Raippaluodossakin saattaa olla pitkiäkin aikoja ettei saa juuri mitään, mutta kun oikeana päivänä sattuu olemaan oikeassa paikassa ei juuri tartte pilkkiä vaihdella, sama tasapaino pelaa aamusta iltaan. Vielä jäiden lähdönkin jälkeen ottaa ahven joskus hanakasti vieheisiinkin, vaikka mädit olisi vielä mahassa, tuo "mäti mahassa ei ota tasapainoon" teoria on kyllä kumottu monesti, vielä sillonkin kun kumisaapas alkaa menemään jäästä läpi. Ja toki saa pystypilkilläkin, syötistä riippumatta. Kun Raippaluodossa sattuu olemaan huonona päivänä ei oikeastaan mikään kelpaa, eli silloin ainoa pelastus saattaa olla paikan vaihtaminen, sillä jostainpäin saaristoa aina tavallisesti tulee. Viime keväänä Haggisgrundissa sattui päivä, että mormuskavehkeet jäi kotiin, koko aamupäivänä ei tasapainoon pukkaustakaan, vaikka ympärillä porukka veteli mormuskalla ahventa kokoajan, vaihdoin paikkaa Säynävälahdelle, josta ahventa solkenaan tasapainolla, Haggisgrundiin jääneet sanoi, että puolenpäivän jälkeen syönti loppui kokonaan eikä kelvannut enää mikään.
Viime keväänä kaikki siniselkäiset olivat jostain syystä hyviä, ei edes koolla väliä. Nimittäin tollanen ehkä 8 cm opm antoi tosi hyvin matalastakin vedestä. Tosin tähän aikaan vuodesta suosittelisin perus papkaijaa ja siihen sitten vähän tilanteen mukaan pitkään varteen väriksi jotain keltasta ja punaista, ehkä jopa onranssia. Tosin siniset toimivat ainoastaan kirkkaassa vedessä, ei siis välttämättä purojen suilla tai kaikissa sisälahdissa kunten esim. haggisund
Kokoa laittaisin alle 4 metrin veteen 4 cm ja siten siitä lisää mittaa metrien mukaan, esim. 6 m ja 6 cm tasuri jne...
Loppuun kuitenkin haluan sanoa että poikkeus vahvistaa säännöt. Ei kannata kangistua kaavoihin. Kala on arvaamaton mieltymystensä suhteen ja tämän olen joutunut huomaamaan niin monesti. Esim tänä talvena on paraat syönnit osuneet auringonlaskun jälkimaininkeihin, vaikka valoinen aika on näin lyhyt? Yleensä olen tähän aikaan talvesta saanut juuri keskellä päivää ne paraat saaliit? Joten opittavaa on itse kullakin.
Viime keväänä kaikki siniselkäiset olivat jostain syystä hyviä, ei edes koolla väliä. Nimittäin tollanen ehkä 8 cm opm antoi tosi hyvin matalastakin vedestä. Tosin tähän aikaan vuodesta suosittelisin perus papkaijaa ja siihen sitten vähän tilanteen mukaan pitkään varteen väriksi jotain keltasta ja punaista, ehkä jopa onranssia. Tosin siniset toimivat ainoastaan kirkkaassa vedessä, ei siis välttämättä purojen suilla tai kaikissa sisälahdissa kunten esim. haggisund
Kokoa laittaisin alle 4 metrin veteen 4 cm ja siten siitä lisää mittaa metrien mukaan, esim. 6 m ja 6 cm tasuri jne...
Loppuun kuitenkin haluan sanoa että poikkeus vahvistaa säännöt. Ei kannata kangistua kaavoihin. Kala on arvaamaton mieltymystensä suhteen ja tämän olen joutunut huomaamaan niin monesti. Esim tänä talvena on paraat syönnit osuneet auringonlaskun jälkimaininkeihin, vaikka valoinen aika on näin lyhyt? Yleensä olen tähän aikaan talvesta saanut juuri keskellä päivää ne paraat saaliit? Joten opittavaa on itse kullakin.
Siniselkäisen olemme mekin havainneet hyväksi keväällä ja nimenomaan kirkkaissa vesissä. Tosin yksi kaverini käyttää papukaijaa läpi vuoden myös keväällä ja saa sillä kalaa siinä missä muutkin. Itse käytän aika paljon keväällä kirkkaassa vedessä harmaa/musta selkäistä hopeakylkistä ja oranssivatsaista n.6cm levypyrstöä. Värikoukulla ei yleensä ole niin suurta väliä, oranssi on varma väri. Joskus kun kalat eivät oikeen halua levypyrstöön ottaa niin pieni karvapyrstötasari on ehdoton. Morria ei juuri tule uitettua muuta kuin siian toivossa. Ja kuten Tmt sanoi joskus sitä kalaa ei tunnu edes olevan olemassa vaikka edellispäivänä olisi tullut. Näin varsinkin huhtikuun alkupuolella.
Koko ruskea 6cm tasuri tai vaihtoehtona musta morri oli viime keväänä huonolla syönnillä parhaita matalissa alle metrin syvyisissä lahdissa...
tiedustelisin raippaluodon yöpymis mahdollisuuksis talvella,täätalvi näyttää jäitten osalta aika huonolta varsinkin turunsaaristossa.että vaasassa varmaan tulee käytyä useimmin,matka vaan on pitkä täältä tampereen alueelta lähteä "päivän keikkana"
tk. niin se kalkärsfjärdenin purossa en ole koskaan nähny et siihen kala nousis vaikka ollaan oltu kattomas monena yönä jäiden lähdön aikaan. Ja niistä värikoukn väristä et punainen, keltainen ja punainen piste alla niin tää toimii kelillä kuin kelillä. ja huonolla syönnillä kannattaa ekaks houkutella isolla tasurilla (väh.8cm) ahvenet vahtaamaan siihen avannon viereen, ja nostella ne pois morrilla.
http://www.matkailupohjanmaa.fi/297780.aspx?id=297780&DoSQL=1&Location=499&Activity=6&Type=178
Tuon sivun kautta saattais löytyä majoitusta.
Moikipää, katso osoite http://www.replot.com/
Sielä on listattu alueen mökkikyliä/muita majoituspalveluita yhteystietoineen. Kuviakin löytyy kiitettävästi.
Harmi vaan että kaikilla ei ole suomenkielisiä sivuja, mutta kyllä tuolta jotain infoa irtoaa.
Eipä nää jäät täällä mitään häävejä enään ole.
Nytkin tulee vettä kuin Esteristä.
Vesi nousee ja laskee abaut 1m 6 tunnin aikana.
Syö viimeisetkin jäät.
Torpet on ihan OK, samoin Björkö camping.
Tänään jäät hyviä Köklotissa tien molemmmin puolin.Mahtavat potkurikelit. Syönti heikkoa,vaikka ahventa sentään jonkin verran tulikin. Varmasti tuleva matalapaine heikensi syöntiä.
Ja taas sataa vettä.
Kävin eilen Värlaxissa laittaas pari madekoukkua
Saas ny nähä ku oli vain silakoita syötiksi
Oon kokeillu pitää täkykatiskaa, mutta huonolla tuloksella.?????????????
Itse olen käyttänyt vain ja ainoastaan silakoita syötteinä, mielestäni parhaita.
Onko kellään kokemusta mateenpilkinnästä raippauluodosta tai muualta vaasan merialueelta? Itse ajattelin kokeille parin viikon päästä. Pikku vinkit pelipaikoista voisivat olla paikallaan, mielellään tarkemmatkin tiedot ja saalis määrät - mitä odotettavissa? Kurrenlahti eli tämä raippaluotoon mentäessä vasemmalla oleva keväinen ahvenpaikka olisi näillä näkymin tuleva kohde, toki muuallekin jos vain vinkin saisi. Ulkoisesti kurrenlahti vaikuttaa hyvältä, siis karit, syvä tulee suht pitkälle lahteen ja sitten tämä kaislikko ja hiekkapohja vaikuttaisivat aika lupaavilta. Onko Svedjehamnin siianongintapaikalta havaintoja mateista, siis paikka parkkialueelta 0,5 km oik. käsittääkseni tämäkin voisi olla hyvä kohde.
Joskus 10-15 vuotta sitten saatiin Haggisrundin perukoilta ja Vassorilta läheltä jokisuuta (pohjoisemman haaran) hyvinkin sekä Slumpvikista eli Karperön ojan suulta, viime vuosina ei ole tullut enää käytyä merellä madejahdissa. Svedjehamnissakin käytiin pariinkiin kertaan, myös tuolla siikapaikkaaa, mutta ei muistaakseni saalista.
Österhankmon leirikeskuksen lahdesta tietääkseni pilkitään madetta.
Kurrenlahdessa minulla oli muutama vuosi sitten verkot ja eikä tullut yhtään madetta.
Viikonloppuna todella onneton syönti revalla, muutama pieni ahven! Entä muualla?
millainen on jää tilanne ollut köklotissa? olis tarkoitus ens v-loppuna käväistä kokeilemassa!
/Ville
Köklotissa oli hyvät jäät lauantaina.Varsinkin eteläpuolella voi kulkea missävaan.Kala tosin ei syönyt siellä. Poispuolelta tuli muutama pienikokoinen ahven. Virtaavien paikkojen läheisyyteen ei ole syytä mennä.
Joo jäätä on, muttei tällä hetkellä ahventa! Köklotista tullu kuulemma siikaa mukavasti!
mistäpäin kökköä on siikaa saatu?
Sivut
Lisää uusi kommentti