Hyppää pääsisältöön
Kalastus.com
Etusivu
Keskustelu
Kalenteri
Galleriat
Kalaruoka
Kalastuksen ABC
Kalastusvideot
Kalastuslinkit
Kalassa Vaasan alueella
morritz
13.01.2010 - 11:29
Keskustelualueet
Kaikkea kalastuksesta
Mainostus sallittu
Uutisia
Viritykset ja rakentelu
Raportteja kalavesiltä
Kalastusvideot
Uusimmat viestit 2h
Uusimmat viestit 12h
Uusimmat viestit 24h
Lisää uusi viesti
Kirjautuminen
Käyttäjätunnus tai sähköposti
*
Salasana
*
Luo uusi käyttäjätili
Pyydä uutta salasanaa
OMAT TIETONI
Muuta asetuksiasi
Muuta profiiliasi
Netiketti
Omat galleriat
Omat ilmoitukset
Foorumihaku
Tapaatteko käydä kaukana köklotissa, siis pitääkö tietä ajaa pitkälti kun rupeaa ettimään pelipaikkoja?
Oltiin tänään "Skinnarilla" eli heti kun ensimmäisen kerran tie tulee oikealle kädelle meren rantaan, jätettiin mökille menevän tien varteen auto, siellä oli joulunviettoon tulleita ja kysyttiin lupa autolle. Tuolla paikkaa ei oo ennen oltu pilkillä, mutta mökin isäntä kehui, että ahvenet tulee ja menee eli välillä pitkään hiljaista ja välillä ahventa hyvin. Köklötin päässä on varmasti kuitenkin parhaat paikat, eli Harapoiksen alueella, tuo on itelle tutumpaa aluetta, ongelmana usein parkkipaikan löytyminen, potkurilla kyllä pääsee kauempaakin ottipaikoille. Pohjoispuolen Köklot (Stora Hamnskäret) on mielenkiintoista paikkaa eli välillä tuntuu ettei kalaa ole lainkaan, mutta hyvällä syönnillä saa suuriakin ahvenia, vähän pilkittyä aluetta eli harvoin tuolla on muita pilkkimiehiä näkynyt. Tätä menoa jäät kyllä sulaa ainakin tuolla Köklotissa, kumisaapas upposi jo sohjoon ja jäätä ohuimmissa kohdissa vain 7-10 cm.
Tänään revalla kesäisissä tunnelmissa...
eli millasta?
Jos nyt käytte siellä niin ilmotelkaa koska uskaltaa mennä taas..
Onko kukaan pilkkinyt koskaan Vaasan etelänpuoleisilla vesillä,esim. Utterön läheiset vesialueet?Itse olen aina käynyt Revalla,Björkössä,tai Köklotissa,mutta kukaan muukaan ei koskaan mainitse Vaasan eteläpuolta.Onko täysin kalatonta.Sundomin lahdella en ole koskaan nähnyt pilkillä yhtäkään ukkoa,onkohan sieltäkin kalat kuolleet?
No ei me sundomin lahdelta ainakaan olla koskaan ahventa saatu, tietysti niitä siellä voi jossain päin olla... Utterö alkaa olla jo sen verran ulkona, että luulisi isoa kalaa olevan, ite en ole siellä päin vielä käynyt, mutta täytyy vissiin..
Mites r jäät?
Bergön alueelta löytyy mielenkiintoisia paikkoja, muutamia kertoja tullut käytyä, mutta mitään varmaa paikkaa ei ole tiedossa, viime- ja edelliskeväänä Trutören pohjoispuolen pikkulahdelta saatiin suuria ahvenia, kappalemäärä oli vähäisempi kuin esim. Raippaluodon kutupaikoilta, mutta keskipaino suurempi. Bergön ja Bredskäretin alueella oli viime keväänä aika paljonkin pilkkimiehiä, osa varmaankin mökkiläisiäkin. Mutta kun noita paikkoja alkaa olemaan niin paljon, että aika ei riitä kaikkien koluamiseen. Merikortin kanssa on tullut nyt ettittyä paikkoja valmiiksi, monta mielenkiintoista kohtaa olisi valmiina kun kerkeäis kaikilla käymään. Tuo Bergön alue taitaa olla keväisinkin vaikeampaa paikkaa kuin esim. Raippaluoto eli huonolla tuurilla ei löydä ahventa lainkaan. Lisäksi tuolla eteläpuolella saa olla tarkkana virtapaikkojen kanssa, Brendkäretin länsipuolellakin oli niin kova virtapaikka ettei meinannut saada pilkkiä pohjaan.
Nyt ois kuitenkin tarkoitus keväällä jätää Raippaluoto rauhaan ja ettiä uusia paikkoja nimenomaan tuolta Vaasan lounaispuolelta, saa nähdä site viimekeväänäkin muutaman lähes tyhjän reissun jälkeen kääntyi auton keula kohti raippista.
revalla 15cm teräsjäätä.hiljaista
Luulis että sundominlahdelta tai onkilahdesta tulisi ainakin loppukeväällä ahventa. Johkuhan noitten vaasankin ahventen on kudettava, kesällä ja syksyllä kun ahventa kerran tulee jigillä.
Niin no eipäs varisselältä ole koskaan mun silmään osunut edes 100g ahventa.. Eikö myöskään talvella sundomin lahdelta.. VMK:n edustalta saa 20g ahvenia paljon eli sinne vaan ku kalan koko ei oo este.. Raippaluodossa on mahis saada ruokakaloja eli ahvenia joista fileroinnin jälkeen jää lihaakin.. En mä nyt saa mutta ainaki jotkut..
Ei taida edes raippaluodos olla paikkaa josta sais ruokakalaksia ahvenia edes lähes varmasti.. Tai sitte on vaan osaa kalastaa..
Mulla kevyesti suurimmat ahvenet tulleet maalahden vesiltä, ei tosin pilkillä, mut myöhään syksyllä uistimella (loka-marraskuu). En oo intohimonen pilkkijä, mut takuulla siellä suunnalla on hyviä pilkkipaikkoja. Vaasan suunnalla monelle sana saaristo sama ku raippis. Ottaa karttaa käteen ja huomaa et vettä on muuallakin.
Juu onhan siellä vettä, kun menee raippiksesta ihan joka suuntaan, mutta kun niin harvoin saa kyytiä sinnepäin ja R nyt ei niin kaukana ole kun vertaa panikea yms. niin aika pakko sinne mennä.. Kun joskus oma auto ja kortti on niin voi ruveta ettimään pelipaikkoja..
ps. katoin justiin merikortista eikö R sieltä löydy?
Oltiin tossa kuukausi sitte alle tunti pilkillä siinä VMK:n edessä. Saalis oli 3 yli 200g ahkua, eipä näkyny pienempiä. muutenkin nimenomaan vaasan vesille avovesiaikaan ainaki ahvenilla on hyvä keskikoko.
Juu no mä olin viime vuonna kisoissa siinä ja 10reissua muuten tein siihen, eikä kukaan saanu oli 100g .. edes kisoissa vaikka oli 50osallistujaa..
Oot kyllä tekijämiehiä! Siitä aallonmurtajalta?
aivan siitä rannasta missä on joku merivartioston talokin. ehkä sielä on tänä vuonna isompaa kalaa, vaikka eipä parista kalasta kannata vielä yhtään mitään päätellä.
Juu no täytyy kyllä olla.. On aivan totta, että mulle ainaki kaupungin ahvenet on talvisin aivan hukassa, ei löydy parisatasta mistään..
Keskiviikkona luultavasti R koittamaan onnea tai köklottiin jos paikka löytyisi..
Osaisikohan joku sanoa kuinka on slumpusta kalaa noussut tänä talvena? Onko ollut isompia?
Slumpvik, merenlahti jonne se Karperön oja laskee...
Slumpvikissä kävin kerran. Piti kävellä pitkä matka,kun tie rantaan oli suljettu puomilla. Mutta isoa ahventa aluella kyllä on. Ainakin vuosi sitten.
Onko ketään käynyt tänään pilkillä? Millanen jää oli eilisen kovan myräkän jälkeen, vesihän oli melkein metrin plussalla. Laittakaa raporttia, sillä sunnutaina olis tarkoitus mennä kokeileen.
Ainakin veivareiden sivuilla oli reissuraporttia, eli kyllä se jää kestää..Ite ollaan menossa raippikseen huomenna aamulla ottamaan joulukalat!!!
P K + mallimamma Slumpusta en tiedä mutta skinnafjärden oli eilen kovin rauhallinen, tosin vertailupohjaa ei paljon ole. Yks 1 kg hauki ja 8 ahventa joita puolet varttikilosia. Kaikki tollasesta 3 - 4 m ei syvemmältä mitään!? En tiedä miten muille pilkkijöille eilen kävi, mutta mukava olis kuulla mistä porukka kalan löytää. Ainakaan raippaluodonselkää eli köklotista raippikseen en kyllä suosittele, näytti nimittäin aika pahalta jos ei ihan rantaa lasketa.
Kiitos tiedosta tk. Ilmeisesti R taitaa olla ainut "turvallinen" paikka. Jos joku sattuu tänään käymään pilkillä tuolla R/Köklot akselilla, niin voisitteko laittaa infoo tänne, ettei tule tehtyä turhaa reissua autolla.
Tota R tänään tosi hiljasta, yksi 100g ja 2kpl 11g ...
Tuuli 17m/s sillalla.. Rannassa sai kahlata ku jää petti, mutta muuten oli kyllä jäätä.
tk ei mee mekään erikoisempia saatu skinnarilta. Kaveri sai yhdeltä avannolta aivan lopuksi paremmin.
Lohetus, mistä kohdasta pääsit jäälle? Olisko paras jättää auto siihen isolle parkkipaikalle sillan viereen? Nyt on pientä pakkasta kokoajan, jotta luulis jäiden vahvistuvan sunnuntaihin mennessä.
Mentiin siitä sillan jälkeen tulevan saarekkeen jälkeen jäälle. Ainoo ongelma oli just tuo et jää petti alta aluks..Mut kyllä sieltä sitte löytyi kestävää jäätä ku vähän kahlasi eli siitä isolta parkkipaikalta suoraan tien yli ja kalastamaan.
Tuli muuten mieleen, että eikö tuo R ole aika yliarvostettu paikka? Ei siellä koskaan kukaan tunnu saavan paljoa kalaa?
Pitänee joku päivä testata uusia köklotinmestoja, jos vaikka joskus muutaman pannukarkean sais.
R on täysin yliarvostettu paikka. Heti kun jäät tästä vahvistuvat, niin minua ei R:llä enää näy. On niitä isoja ahvenia muuallakin, paljon mielenkiintoisimmissa paikoissa.
Viime vuonna R:ltä tuli huomattavasti suurempaa kalaa. Oli oikein suurahven vuosi. Yli kiloisia ahvenia saatiin vaikka kuinka paljon(en tosin saanut itse). Tänä vuonna on tullut määrää muttei laatua. Viime vuonna kalaa oli myös tasaisemmin pitkin selkää toisin kuin nyt. Ainakaan en itse ole onnistunut montaa ahventa keskeltä selkää saamaan. Köklotissakin meinaa usein olla aika nihkeää, mutta joskus kalaa tulee paremmin ja keskikoho saattaa nousta korkealle. Kyllä R:ltä yleensä varmemmin painoa pussiin saa.
Nämä siis omia mielipiteitä eikä mitään ehdottomia totuuksia.
Sivut
Lisää uusi kommentti