Hyppää pääsisältöön
Kalastus.com
Etusivu
Keskustelu
Kalenteri
Galleriat
Kalaruoka
Kalastuksen ABC
Kalastusvideot
Kalastuslinkit
Kalassa Vaasan alueella
morritz
13.01.2010 - 11:29
Keskustelualueet
Kaikkea kalastuksesta
Mainostus sallittu
Uutisia
Viritykset ja rakentelu
Raportteja kalavesiltä
Kalastusvideot
Uusimmat viestit 2h
Uusimmat viestit 12h
Uusimmat viestit 24h
Lisää uusi viesti
Kirjautuminen
Käyttäjätunnus tai sähköposti
*
Salasana
*
Luo uusi käyttäjätili
Pyydä uutta salasanaa
OMAT TIETONI
Muuta asetuksiasi
Muuta profiiliasi
Netiketti
Omat galleriat
Omat ilmoitukset
Foorumihaku
Ole Jani varovaanen, kaljapäissään kalat näyttää isoolta ja akat kauniilta. Täytynee laskea kutterisatamasta vene jos aikoo vapaajankalaan viikonloppuna,Raippiksessa lienee lahdet vielä jäässä.
KalaEemeli on hyvä matematiikassa.Oon täysin samaa mieltä.Se on ihan sama koska se kala pyydetään jos ajatellaan lisääntymistä.
Minun on pakko kalastaa enemmän ,koska kissani
syö päivässä 400 g pakasterasiaa kalaa.Kesällä haukea ja talvella ahventa.Minäkin olen syönyt
sitä niin paljon että alkaa kihti vasenta ukko-
varvasta vaivaamaan.Minun henk.koht kulutus
on 50 kg(20 kg file)ja kissa myös 50 kg sekä
minulla on kaveri myös(naaras).Joten kulutus on
kunnioitettavaa luokkaa.Kalan haen itse vedestä.
Huomenna olen pumpulla varastoani täyttämässä.
Jos kala pyydetään kutuojalla, on se sitä ennen koko vuoden kilpaillut ravinnosta muiden kalojen kanssa, ja siten ehkä vaikuttanut muiden kalojen mädin määrään, tai aiheuttanut heikompien yksilöiden kuolemia. En myöskään usko, että kaikki kalat löytävät perille parhaille kutupaikoille. Kalat, jotka pyydetään kutuojalta kutevat lähes varmasti. Keskitalvella pyydetyn kalan kudun onnistumisesta ei voi olla varma, kun taas kutuojalla kalastus vaikuttaa suoraan mädin ja poikasten määrään. Näiden syiden vuoksi mielestäni kutuojalle asti selvinneiden kalojen pitäisi antaa kutea rauhassa.
Kutuojista ja niiden edustalta kalastamista voi hyvin verrata teerien tai metsojen ampumiseen soitimelta. Sellaisesta voisi nousta pienoinen haloo.
ahvenen, metson ja teeren määräsuhteet on hieman eri, mutta muuten ok vertaus. keksikää lisää "miksi minä en kalasta kutupaikkojen edustalla" hauskaa luettavaa...
Mulla ei todellakaan ollut tarkoitus kritisoida muiden kalastustapoja ja -paikkoja. Enkä usko että pyynti kutuojien suilla horjuttaa ahvenpopulaatiota. Mutta tuo matalasta ojasta käsinnostelu-keissi meni mulla pikkasen yli kipukynnyksen näin kalastajan silmin. Ja tuskin tuollakaan on vaikutusta ahvenpopulaatioihin mutta jotenkin vaan ei tunnu oikealta. Kuinka moni tätä ketjua lukevista KALAMIEHISTÄ pitää hommaa oikeana ja voisi toimia samoin?
Kyllä tuo kudullu nousu on ihmeellinen tapahtuma ja sitä tulee joka vuosi seurattua eri purojen varsilla.
Ei vaan tulisi koskaan mieleen kauhoa siitä ruokakalaa. Saatikka verkottaa kutupuroa kuten veli-venäläiset grönärissä.
Kutupuroista ahventa rohmuavat tyypit eivät ole mitään oikeita kalastajia vaan persenöyhtääkin pahemmalta haisevia iljetyksiä. Voin luvata että heti läjähtää vasten näköä kun sellaisia tavataan! Joskus on semmoista sattunutkin ja jälki on ollut sen mukaista.
ekomies kirjoitti:
"heti läjähtää vasten näköä"
"...jälki on ollut sen mukaista."
Pitäisi vähän miettiä mitä täällä kirjoittaa. Ei anna kalastajista kaksista kuvaa tämän tason kommentit. Onneksi nämä "läjähtämiset" taitavat jäädä puheiden asteelle. Olisi kalastajille häpeäksi jos joku tunaroisi itsensä lööppeihin, sillä sinnehän se päätyisi jos noin tekisi.
Muuten olet ekomies oikeassa, ei purosta haavilla kauhominen ole hyväksyttävää. Kalastuksessa kalastaja uittaa viehettä tai syöttiä. Kala itse valitsee haluaako avata suunsa ja tarttua tarjoukseen.
Kyllä katiska on paljon helpompi noissa kapeissa kutupuroissa, kuka siellä viitsii kykkiä tuntikaupalla pilkkimässä.
Pienet ahvenet kun jättää katiskaan, houkuttelee se isompia sinne ja saalis on taattu, nimenomaan paistettuna ja keitossa tuo ahvenen mäti on loistavaa herkkua.
Tuo ahvene kääpiöityminen on juuri vaarana, joten ei sillä ole merkitystä, paljonko niitä kantaa pois sieltä.
Tuo mikään mies ole, neiti pipertäjästä on kysymys, joten kannata edes lukea sen kommentteja.
Tuollaisia ekoneitejä pannaan /cc
pari tonnia tulee joka vuosi tyhjennettyä kutupuroista. oivaa kukkamultaa niistä ahvenista saa.
EIkös kivikankaalta saa 16metrisiä rysiä? Sellainen olisi varmasti "price less" näky tuossa onkkarin lahdessa :D
Osallistun 20eurolla, jos joku meinaa hankkeeseen ryhtyä!
Pitää lähteä jälkipolvelle opettamaan vähän jerkkauksen saloja, vaikka paikassa ei kalaa ole, niin toivotaan parasta.
Sieltähän siskolle pamahti ekalla reissulla 3.85kg 80cm hauki :D
markku on hom........!!!!!
Jos mahdollista niin olisi ihan kiva saada tietoa jäätilanteesta ja muuten kalastukseen liittyvistä asioista tällä palstalla. Noi mielipiteet mistä saa kalastaa ja mistä ei (teidän mielestänne)voisitte laittaa vaikka ihan omaan osioon.
Olin tänään Lillössä ja siellä jää kesti hyvin, kalantulossa olisi ollut parantamisen varaa.
Enää ei teidän tarvitse murehtia tämän vuoden ahvenen kutukalastuksesta.Olin tänään pumpulla.
Syönti kohtalainen.Hyvä jos oli oikeat vermeet.
Kalastus päättyy tähän viikonloppuun.Sen jälkeen siellä liikkuu vain urheimmat uimarit.Tänään
vajosi jäihin yli kymmenen .Mutta kun vettä oli n.metrin, niin ei kastunut kuin jalat ja vähän
peräpuolta.Kireitä siimoja teille tosi ahvenien narraajille.
Eipä se lillöön jää mitään kovin vahvaa ollut, mutta kesti kuitenkin. Seuraavalla viikolla ehkä vielä pilkitään?
Pitäneekö paikkansa huhu, että Vistanilla olis tänään käyny 3 ambulanssia, paloauto ja pelastuskopteri Pete? Ainakin 112info tietää, että klo 6:49 olis tullut hätäsoitto pintapelastuspuuhiin...
Onko tapahtuneesta jollain oikein tietoa vai jatkuuko täällä aina vaan tuo isojen (-; miesten sydäntäsärkevä itku kun appuraparkoja ongitaan?
13.04.2008 6:49:15
Mustasaari
Ihmisen pelastaminen
Silminnäkijähavainto:
Kaksi pilkkijää tippui jäiden läpi. Myös kaksi auttamaan mennyttä joutuivat veden varaan. Pelastushelikopteri Pete siirsi vedenvaraan joutuneet turvaan.
(Perustuu silminnäkijän raportointiin. Havainto tarkistamaton.)
http://www.tilannehuone.fi/halytysmap.php
Eilen olin Vistanilla.Meidän porukasta meni
jään läpi neljä,mutta heillä oli kellunta haalarit.Ei kastunut kuin jalat.Jäille ei ole enää mitään asiaa Vaasan seudulla.On oltava
kuivapuku yllä jos haluu uida.Jäät on nyt sellaiset että keskeltä lahtea sulaa ensin ja sitten vasta rannoilta.Minultakin meni jalka
uhkusta läpi kun en katsonut eteeni.Puunakkaa
nyt venettä.Kohta pääsee vesille.
joo olin itse kyseisellä paikalla kun kuultiin kaverin kans vaimeaa avunhuutoa lahden toisesta päästä,joten lähdettiin heitä kohti kävelemään et saatais heille apua.matkaa meillä oli useampi sata metriä paikalle mut puoles välis matkaa tipahdin itse jäihin ja pääsin rannalle omin avuin tipahtamis kohdas ei jalat ottanu pohjaan.ei ollu mitään mahdollisuutta päästä heidän luo,apua oli soitettu mut vanhempi mieshenkilö rupesi sanomaan et ei jaksa.paikalla oli myös pilkki pariskunta josta mies lähti potkurilla heidän luo köyden kera koska jää näytti potkuria kestävän.vanhempi mies saatiin jäälle ja nuorempaa miestä auttaessa hän myös itse upposi jäihin potkurin kanssa.oli onni onnettomuudes et kuultiin heidät koska lahdella ei ollut muita pilkkiöitä lähistöllä muutamaan sataan metriin.kaverit joutuivat olemaan veden varassa ainakin 20min.ennen peten tuloa.
Voi olla että on alkanu hieman viluttamaan jos joku 20 minuuttiaki lilluu jäähileiden seassa...

mites tollanen helikopteri pelastaa jäistä, laskeutuuko sieltä pelastaja vaijerilla ja nostetaan sitte kuivalle maalle vai kuinka?
Kuinkas paljon tuola vielä on ollu porukkaa urheilemassa? tuliko kalaa?
Kyllä tuolla Vistanissa on aivan muut asiat olleet mielessä kuin kalantulo ja vilu,mutta se siitä.PETE ei ole meripelastuskopteri vrt.Super Puma,mutta sillä pystytään viemään pintapelastaja onnettomuuspaikalle ja sieltä uhri edelleen jatkohoitoon.Super Pumalla (Rajavartiolaitos)pystytään vinssaamaan henkilö kopteriin jne.Kummallakin kopterityypillä tehdään erinomaista työtä.Tässä tapauksessa PETE hoiti tehtävän.
Eiköhän ole aika lopettaa tämä pelleily heikoilla jäillä,vai olisiko syytä puomittaa kaikki em pilkkipaikoille vievät tiet.
Varmaa tietoa nimimerkeiltä. Jäihin pudonneet maakunnan miehiä.Miehillä ei kelluntapukuja eikä naskaleita. Eiköhän nyt tämänkauden pilkintä lopetata että pästään ensi talvenakin ja aletaan laittamaan kalastusveneitä kuntoon.
Lillööstä nousi tänään 1,3kg ahven pilkillä.
Nythän on vasta junttien pilkki-aika vistanis, ankkurit reppuun ja lyijyä kenkiin
http://www.pohjalainen.fi/Uutisetarticle.jsp?article=320245&Title=Neljä+pilkkijää+pelastettiin+jäistä+sairaalaan
Sivut
Lisää uusi kommentti