Mitä huomioitavaa kahden kaiun asennuksessa?
19.04.2010 - 13:07
Nostetaan ylöspäin ja kysytään, että entä jos kaikuja on kaksi ja toisen laittaa veneen perään vasemmalle puolelle ja toisen laittaa oikealle puolelle, häiritsevätkö toisiaan siltikin? kaikukeilahan levenee alaspäin mentäessä että voisi kuvitella että häiritsee....mutta tietääkö kukaan faktoja?
Jos häiritsee niin täällä on piakkoin yhden kesän käytössä ollut Eagle 480DF myynnissä...:/
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2621
Kyselin tätä asiaa jo tuolla viritys ja rakentelu puolella mutta siellä olikin vain vaapunrakentajia paikalla. Tällä puolella olen huomannut olevan asiantuntijoita joka lähtöön ja saattaa olla asiaa kokeneitakin. ;)
Siis kysymykseen.
Mitä on huomioitava toisen kauin asennuksessa? Onko mitä mahdollisia ongelmia odotettavissa ja miten niitä voi välttää?
Anturit eivät tulisi vierekkäin vaan toinen sisälle veneeseen pohja-asennuksella ja toinen on jo perälaudassa. Muistelin joskus jostain lukeneeni että lähetystaajuuksissa piti olla eroa. Onko tästä tietoa/kokemuksia jne?
Tiedoista kiitollinen.
Heitä suosiolla kysymys vetouistelu.comiin jos haluat asiantuntija vastauksia.
Pääsääntöisesti tehokkailla nykyluotaimilla ei oikein onnistu, vaan ne häiritsevät liikaa toisiaan. Jotkut kehuvat, että ovat saaneet kaksitaajuusantureilla homman toimimaan siten, että toinen luotain käyttää 50 MHz ja toinen 200 MHz taajuutta. Tosin kaikki anturitkaan eivät toimi siten, että ne lähettäisivät vain toista taajuutta. Valinnalla ohjataan vain kumpaa tulkitaaan, eikä se johda mihinkään.
Itse käytin kahta kaikua muutaman kerran, ennen kuin niistä toinen vaihdettiin parempaan ja tehokkaampaan. Siihen se heikompi sekosi.
Tuohon ongelmaan on rahalla saatavana helppo ratkaisu. Käytetään yhtä kaikuanturiyksikköä, kahta monitoiminäyttöä ja niiden välistä verkotusta. Rahaa vaan tuppaa palamaan yli kaksi tuhatta vaikkei laittaisi edes karttaplotteria toiseen monitoiminäytöistä. Noita viritellään isoihin vetouisteluveneisiin.
js78:lle, jos veneesi perälaudalla on leveyttä
sellaiset kymmenisen meetriä, voipi hyvin olla ettei
häiritse, vaan saattaapi olla, että häiritsee
sittennii.
Minulla lowrance kompo vai mikä se nyt sitten onkaan semmonen yhdistelmä ja meinasin rinnalle tuupata vanhan humpan, ja näilläkönäkymin tuhoontuomittu juttu.
Onko tuohon lowranceen saatavana toista näyttöä rinnalle, ja mitähän mahtaa kustantaa.
No sen verran on kokemusta,että muutamalla eri kaiulla olen kokeillut ja saman taajuuksiset tai lähellä olevat ei toimi keskenään vaan heikompitehoinen sekoaa.50 khz ja 200 khz laitteet taas toimii kyllä keskenään...ja anturit peräpeilissä eri puolilla.Aikoinaan testasin Lowrancen LMS-200:sta(olikohan 198 khz) ja Yazakin paperille piirtävää 50 khz luotainta rinnakkain ja eivät häirinneet toisiaan.Sen sijaan kaksi samantaajuista Lowrancea ei pelittäneet vaan heikompi sekosi.
Oleellinen vielä vastaamaton kysymys on tietenkin se, miksi haluat kaksi kaikua. Eli haluatko nimenomaan kaksi keskenään erilaista näkymää pohjasta, vai haluatko syvyyslukeman näkymään kahteen paikkaan veneessä, vai jotain tästä välistä.
Vastaus ja aivan erityisesti kustannukset riippuvat tuosta oleellisesti.
Mulla on tällä hetkellä kaksi anturia peräpeilissä vierekkäin, jopa kirjaimellisesti, eli niiden välissä ei ole milliäkään ilmaa. Käyttötaajuudet tietenkin aivan erilaiset, ja kumpikin laite toimii normaalisti.
--ako
Ako: uuteen veneeseen tulee yhdistelmälaite, plotteri ja kaiku samassa (hyvinkin laadukkaan olonen laite), mutta näyttö on "vain" 5 tuumainen, näin ollen ajattelin että jos laittaisin vierelle viime kesänä hankitun Eaglen, niin uusi laite voisi toimia pelkkänä plotterina, viime kesän eaglen toimiessa kaikuna.
Lisäksi jos tulee tilanteita, joissa on epävarma siitä että mitä pohjassa näkyvät esim "valkosipulin" kynnet ovat, voi vielä toisesta tarkistaa että mitä se näyttää. Tuplavarmistus.
Lisää uusi kommentti