Jerkkaus
14.04.2010 - 16:24
Heittokalastusta tullut lähinnä harjoitettua silloin tällöin haspeleilla ja nyt kiinnostaisi alkaa harrastamaan jerkkausta. Mitäs välineitä aloittelijalle suosittelette? Mieluiten ei mitään kalliimpia vaihtoehtoja kuin aikaa on kuitenkin rajallisesti eikä näin käyttöäkään ole hirveästi. Vai kävelenkö kauppaan ja ostan mitä kauppias ekana tarjoaa?
Laita tuohon vasemmalle hakusanaksi vaikka "jerkkaus". Lisätietoa tulee sivutolkulla.
Jos sinulla on iso avokela vähintään 4000 kokoluokkainen niin osta siihen kaveriksi 0,32mm kuitusiima ja jäykkä vapa. Honkkarista tai motonetista 50-60 eurolla selviät. Jerkkauksessa ei tarvitse olla hyrräkelaa niinkuin ylensä luullaan.
Eikä jerkkauksessa tarvitse myöskään olla kauden testivoittaja välineitä.
No joo, useimmat jerkkivavat vain ovat hyrrälle tehtyjä. Jos meinaat ostaa uuden vavan jerkkaukseen niin katso samalla onko yksi vai kaksi osainen, monet halvat jerkkivavat 30-40e ovat yksiosaisia joilla en itse tekisi mitään, kun turhan hankalaa kuljettaminen. Jos meinaat käyttää haspelivehkeitä niin varmistu samalla, että vapa on sen 180cm ja viehesuositus vavalle on 40-100g ja kokonaisuuden olisi muutenkin oltava erittäin kevyt, kuitusiima ja vahva peruke ehdottoman tärkeitä.
Näin ne mieltymykset vaihtelevat. Itse pidän yksiosaisuutta jerkkivavassa vain hyvänä ominaisuutena, enkä itse asiassa kaksiosaista edes huolisi. Ihan kestävyyden takia. Kamalan raskaita jöötejä heittäessä ei tarvitse paljonkaan olla löysää liitoksessa, niin johan särkyy vapa. Yksisosaisessa ei ainakaan voi liitos olla löysällä ja nuo lyhyet tikut nyt pystyy aika hyvin yhtenä kappaleenakin kuljettamaan.
Melkein kaikki omat vapahaaverini ylipäätään ovat liittyneet juuri löystyneisiin liitoksiin ja normivavoilla sentään ei yleensä paiskota jerkkien painoisia möhkäleitä, ainakaan minä en paisko.
Hapselilla lienee kyllä syytä keskittyä kevyemmän pään jerkkeihin. Raskas koettelee aika lailla vavan lisäksi myös etusormenpään kestävyyttä. En sitten tiedä ovatko isot sen parempia kuin pienet. Itse heitän hyrrällä melko isoja, jotka nekin tuntuvat toisinaan kelpaavan aika pienillekin pulikoille.
Kiitoksia neuvoista. Tosiaan kalastus tapahtuu mökillä joten ei ole tarkoitus sen kummemin roudailla sitä mukana joten sen suhteen yksiosainenkin käy hyvin. Haspelit mitä löytyy eivät ole kovinkaan isoja joten kai sitä vois hyrrään satsata. Mikäs hyrrä olisi näin aloittelevalla sopivan "helppo" tähän hommaan? Kannattaisiko yrittää etsiä käytettynä?
Olin samassa tilanteessa pari vuotta sitten. Päätin ostaa jerkkausta varten nimenomaan hyrräkelan enkä ole sitä ostosta katunut. Hyrräkelalla on mahtavaa väsytellä haukia. Se mikä tekee hyrräkelasta "helpon" on aika monitahoinen asia. Mieti ennen kauppaan menoa ainakin seuraavia seikkoja:
- Kummalla puolella kampi on? Itselle oikeakätisenä haspelinkäyttäjänä oli luontevaa ostaa hyrräkela jossa veivi on vasemmalla.
- Jerkkausta varten hyrrän välitys saa olla nopea eli se ottaa yhdellä kammenkiertämällä reilusti siimaa sisään. Monet suosivat hyrriä, joissa välityssuhde on luokkaa 6,0:1 tai enemmän. Ainakin tuo lukema saisi alkaa vitosella. (Toki puolan koollakin on merkitystä.)
- Fast-cast -hyrräkela vai kela jossa on perinteisempi puolanvapautin? Itse en tykkää klassisista Ambassadeureista, joissa puolanvapauttimen nappi on sivussa ja jota joutuu ennen heittoa sohimaan sillä kädellä joka ei pitele kahvasta kiinni. Kaikkeen tietenkin tottuu, mutta fast-castia on mielestäni mukavampi käyttää. Matalaprofiilisissa hyrräkeloissa on useimmiten (aina?) fast-cast -toiminto, pallopäisissä tämä vaihtelee.
- Matalaprofiilinen hyrräkela vai pallopäätykela? Matalaprofiilikelan puolesta puhuu se, että sitä on mukavampi pitää kämmenessä. Tämä on kuitenkin vahvasti makuasia.
- Heittojarruna magneettijarru vai keskipakojarru? Monesti aloittelijalle suositellaan edellistä, mutta ei tämäkään ehdoton totuus ole. Itselle magneettijarrukela tuntui hyvältä aloitellessa, sen tehoa on helppo säädellä kalastuksen aikana ja omien taitojen mukaan.
- Sitten on vielä kysymys takasalvasta, lainaan SHS:n sivulta:
"Painavia uistimia heitettäessä ja kalastettaessa myös kelan rakenne joutuu kovemmalle rasitukselle. Usein puhutaan, etteivät pelkästään IAR-laakerilla varustetut takasalvattomat kelat kestä jerkkikalastusta rikkoontumatta. Kovassa rynkytyksessä IAR saattaa ... heikoimpana lenkkinä pettää ja päästää siiman juoksemaan vapaasti puolalta. Silti kyseisen laakerin olemassaolo ei tee kelasta jerkkaukseen sopimatonta. Kuitenkin kelan kestävyyttä ja luotettavuutta haettaessa IAR-laakerin kunto kannattaa tarkistaa. Ehkä myös hankkia kela, jossa IAR-lisäksi on perinteinen takasalpa varmistuksena. Kelan voi myös takasalvata itse." - Tai teettää sen kalastusvälineliikkeessä.
Tähän on sanottava vielä se, että ilmeisen moni jerkkaa kelalla jossa ei ole takasalpaa. Ei sellaista tietääkseni ollut omassakaan ensikelassa (Daiwa Procaster 100HL), eikä ongelmia jerkatessa tullut. En heitellyt sillä kovin raskaita jerkkejä.
Lopuksi: suosittelen että ostat matalaprofiilisen nopeavälitteisen hyrräkelan jossa on magneettijarru ja mielellään takasalpa (IAR:n lisäksi). Tämän tyypin hyrräkelat ovat usein myös mukavan kevyitä. Osta uutena, tai käytettynä sellainen jossa on takuuta reilusti jäljellä.
Toiset voivat suositella tarkemmin malleja ja korjailla harhaan osuneita näkemyksiäni.
Kun sinulla kerran on jo avokela ja osaat sitä käyttää, en näe yhtään syytä, miksi jerkeille pitäisi ostaa hyrräkela. Omilla avokeloillani jerkki myös ui paremmin tai helpommin yhtä hyvin kuin omilla hyrräkeloillani, noin keskimäärin. Kalusto on molemmissa lajeissa hyvää (neljä kelaa = tuhat euroa).
Hyrräkelalla isojen, lähelle sadan gramman jerkkien vinttaaminen on mukavampaa, joka ei tarkoita, ettei se olisi helppoa toisellakaan kelatyypillä. Normijerkeissä mitään eroa ei ole. Mitä etusormen kestävyyteen tulee, väittäisin melko suureen heittomäärään perustuen, että samalta se Busan heittäminen tuntuu etusormessa kuin hyrrällä peukalossakin, eli ei yhtään miltään. Kun heittoa jarrutetaan kaislanreunan läheisyydessä, hyrrällä painetaan puolaa peukalolla, avokelassa etusormella.
Vapa on tärkeä, koska liian löysällä ei jerkkejä voi viskoa, eikä sen tarvitse kelauitossa olla erityisen lyhytkään, joku kasijalkainen on aivan bueno ja ysikin menee. Käytännön kestoa pitää löytyä lähelle sataa grammaa, jolloin normi 60-70 grammainen jerkki on mukava heittää.
Itse arvostan iv:n tapaan yksiosaisia vapoja.
--ako
No niin, kiitoksia jälleen jo vähän perustavammistakin vastauksista. Eli tosiaan kalasteltu on jo yli 20 vuotta joten harrastus ei ole uusi mutta jerkkausta ei kyllä ikinä ole tullut kokeiltua eikä myöskään hyrrällä heittelyä. Ja keloja ja vapoja löytyy kyllä jo ennestään yli 20 mutta lähinnä kaikki avokelat ovat melko pieni kokoisia ja hyrrät taas kaikki vetouisteluun tarkoitettuja. Vavat eivät myöskään mitenkään jerkkailuun sopivia...
Jos joku vielä uskaltaa ihan suositella kela/vapa yhdistelmää tarkemmin (merkkejä?) aloittelevalle jerkkaajalle olisin kiitollinen. Ja tiedän, joku tykkää äidistä, joku tyttärestä.
Täältäkin ääni haspelille. Nyt on takana kolme avovesikautta jerkkausta, enkä ole toistaiseksi nähnyt syitä siirtyä hyrräkelaan.
Kelana on ollut 2500-luokan keskihintainen Shimano. Siihen mahtuu vielä riittävästi noin 0,25 mm punottua siimaa. Vapani viehesuositus on valittu käyttämilleni jerkeille sopivaksi. Olen harrastanut sisävesillä kevyehköä jerkkausta, jossa viehepainot ovat väliltä 35 – 70 grammaa. Heittokäden etusormen kestävyyden kanssa ei ole ollut ongelmia noilla viehepainoilla, eli ainakin Buster Jerkin kokoluokan vieheet lentävät avokelalla vielä ongelmitta.
Vapani pituus sattuu olemaan 225 cm. Sillä ei tosin ole suurempaa merkitystä, koska uitan jerkkiä puhtaasti kelalla. Lyhyehkö vapa on toki näppärä soutuveneessä ja auton peräkontissa, mutta vieheen uittoon se ei siis (minulla) vaikuta millään tapaa.
*Aloittelijalle vinkiksi vielä: jos päädyt aloittamaan lajiin tutustumisen haspelikalustollasi, kannattaa hankkia alkuun muutama helppouittoinen jerkkimalli, painot sen mukaan mitä vapasi vielä rutisematta heittää. Suosittuja perusjerkkejä ovat esim. Buster Jerk 15 cm (75 g) ja pienempi 12 cm Buster Jerk II (35 g), uppoava Salmo Slider 12 cm (70 g) ja 10 cm (46 g), uppoava Westin Jerk 12 cm (57 g) sekä Jesse Jerk 12 cm (60 g). Kaikkiin on loihdittavissa uintiliike melko helposti kelausrytmin muutoksilla.
No perkele... tässä tulee nimiä
(Avokela)jerkkivavaksi Vulcan-XX 802MHS-ER, joka on kaupassa nykyään ilmeisesti satasen keppi. Varmista myyjältä tai jo kaupassa ennen ostoa, että se kelakiinnike on varmasti jämäkkä. Kelaksi ERÄ 14-08 jerkkiavokelatestin viiden tähden kela tai joku hyvistä ostoksista, kuten
Shimano Saros 3000F
Abu Garcia Cardinal 704LX
Mitchell 300Xe
Daiwa Laguna 3500
Daiwa Exceler Plus 3000E
Shakespeare Inspinity
Shimano Nexave 2500RB
DAM Quick Effzett FDS 430 RD
Edelliset luonnollisesti testissä mainituin rajoituksin. Hintahaitari on neljästä kympistä liki kahteen sataan. Jos hinta ahdistaa, lehdestä löytyy halvempiakin ehdokkeja. Huom: Suositus pätee sitten vain tarkalleen noille kelatyypeille, eli joku tyypiltään melkein tuollainen saattaa jerkkikelana olla aivan paksa, vaikka muuten olisi ok laatuinen.
Hyrräkelaselvityksenä tuo repomiehen versio yllä on ihan allekirjoitettava.
--ako
Se mitä Ako ja Kaivo edellä sanovat pitää varmasti paikkansa eli mitään periaatteellista estettä avokelan käyttämiseen jerkkauksessa ei ole. Ja enemmänkin: ties vaikka se olisi parempi vaihtoehto. Itsellä hyrräkelan valintaan jerkkikalastuksessa liittyy sellaisia mieltymystekijöitä joita on vaikea edes loppun asti rationaalisesti perustella, viime kädessä se vain tuntuu oikealta siihen hommaan.
Sen verran tekee mieli silti kysyä että eikö haspelijerkkaajia vaivaa vieheen pyöriminen heitossa? Vai ovatko jerkit senkaltaisia ettei mitään ongelmaa tule? Avokelalla ainakin 20-35g perushaukivaappuja heittäessä tämä alkoi ns. risomaan. Hyrrällä ongelma poistui eikä enää tarvitse viritellä kuminauhoja etukoukun ympärille siimaan sotkeutumisen estämiseksi. Viehe kiitää sulavasti ja räpiköimättä kohti kaislikon reunaa, kuin joutsen loppuliu'ussaan...
Aloittelijalle: kuvaamiani kelamalleja löytyy mm. Abulta ja Daiwalta, ks. esim. Rialinnan sivuilta joitakin vaihtoehtoja. On näitä Erässäkin testailtu parin viime vuoden säteellä, en muista numeroa. Välttämättä ei moiseen edes tarvitse hirvittävästi rahaa uhrata, tätäkin 49e kelaa olen nähnyt suositeltavan aivan toimivana ratkaisuna eli Fladen Maxximus jerkkihyrräkela 429-10L.
Haspelilla heitettäessä viehe lähtee varmasti pyörimään jos leikari on huono tai heität hullunlailla ryskäisemällä, siima myös vaikuttaa asiaan.
Mitä tulee haspelin helppouteen niin eipä tarvitse seurata ja ihmetellä noita harakanpesiä ja vastatuuleen heittämistä. Kela on paljon paremmassa balancessa kuin hyrrän mohkula tuossa vavan päällä.
repomies:
Haspelilla jerkki kieppuu kieltämättä herkemmin kuin hyrrällä, tämän olen pannut merkille viime vuosien aikana (venekaveri heittää hyrrällä). Tasainen heittoliike auttaa jonkin verran, samaten se että viehepaino on oman vavan rajoissa. En pidä kovin suurena ongelmana sitä, että vieheen saa harvakseltaan veivata sisään rupelina. Haspelin "helppous" painaa vaakakupissa paljon enemmän. Se ei vaadi suurempaa huolellisuutta edes heiteltäessä vastatuuleen tai leijaavilla vieheillä, ja on lähes huoltovapaa.
Kun jerkki tuli kalastukseeni kolme vuotta sitten, ei tuntunut tarpeelliselta vaihtaa kelatyyppiä vain sen takia. Veneessä mukanani kulkeva kakkosvirveli kevyempien vaappujen, lusikoiden ja jigien heittelyyn on sekin haspelisetti. Voin kalastaa päivän aikana monipuolisesti erilaisilla vieheillä vapaa vaihtaen, mutta kelatyyppi pysyy koko ajan samana.
Ainakin mulla haspelia käyttäessäni oli etusormi ruvella jo 35 g Utöä heittäessä eli sen perusteella voisin olettaa että jerkit pistävät ainakin laihasormisten haspelikalastajien siimasormen todella koetukselle.
Mutta yhtä kaikki, nämäkin kuten lukemattomat muut tosiasioiksi nimetyt mieltymykset kalastuksessa lienevät makukysymyksiä.
Itse suosittaisin hyrrää. Magneettijarrullisella on helpompi heittää mutta keskipakojarru antaa pitemmät heitot sitten kun kokemusta jonkin verran on ehtinyt kertyä. Hyrrä on paljon helpompi silloin kun kala on kiinni. Mutta ei kukaan kiellä haspeliakaan kokeilemasta.
Aloittelija: jos olet pk-seudulta, mene Wobbleriin, sieltä voit suht huoletta ostaa sitä mitä kauppias varojesi puitteissa tarjoaa.
Mr.T:"Mitä tulee haspelin helppouteen niin eipä tarvitse seurata ja ihmetellä noita harakanpesiä ja vastatuuleen heittämistä. Kela on paljon paremmassa balancessa kuin hyrrän mohkula tuossa vavan päällä."
Eipä jerkeillä heitettäessä juurikaan harakanpesiä tule, kun voi akselijarru olla suht tiukalla ja (curadossa) keskipakojarrussa voi pitää kolmea tai neljää palaa ylhäällä ihan keposeen.
Ja kelahan on kämmenen sisässä, mielestäni paremmin balanssissa kuin "roikkuva" haspeli.
Ja heitoissa jerkki lentää suorassa, eikä pyöri.
Totta tuo myös braven. Kukin kuitenkin tykkää omasta tavasta.
Olen heitellyt hyrrillä, haspeleilla ja jopa kasillä, mutta itse suosittelisin aloittavalle ns. mökkikalastajalle edullista tuttua ja turvallista haspelia. Eikä mökkijerkkaaja välttämättä tarvitse heti 100 grammaisia jerkkejä, itse aloittaisin 30-60 grammaisilla ja tuolla haspelisetillä ja jos enempi lajista kinnostuisin niin seuraavalle kesälle santsaisin sitten sellaiseen settiin jota ei heti seuraavaan 5 vuoteen tarvitse uusia. Kuitenkin kireitä kaikille!
Siis tarkoitan että ostaa vaikka sitten hyrräsetin kun lajiin kiinnostuu paremmin.
Haspeli jerkkajille kysymys: Kestävtkö kelat? jos
harrastaa kampipysäytyksiä.
Kiitoksia kaikille neuvoista. Nyt pitää vaan päättää mitä haluaa
Kävin paikallisessa liikkeessä ja myyjä ei oikein tahtonut kelaksi mitään muuta tarjota kun Shimanoa, eli curadoa tai calcuttaa, molemmat sen parisataa pelkkä kela. Olin ajatellut sen 200 satsata alustavasti yhteensä mutta toisaalta en halua toista 200 satsata ens vuonna sen takia ettei vehkeet miellyttäneetkään jne. Noh, eiköhän tässä johonkin päätökseen pian pääse.
Ihan mielenkiinnon vuoksi AKO:le kysymys. Kun kirjoittelet artikkeleita jerkkikalastuksesta niin kertaakaan ei ole käynyt ainakaan allekirjoittaneelle selväksi, että käytätkö aina kelauittoa vai tuleeko vapauittokin välillä käyttöön?
Siis kyllä artikkeleista on tullut ihan hienosti esille mikä jerkki toimii mitenkin, mutta tarkoitin vaan ihan ihan omia uittotyylejä.
Ja aloittajalle vinkiksi: Samfisulla on citikoita about huntilla myynnissä,jos vaan oikean käden kelaus käy. Niillä ei hirveästi mene metsikköön.
Itse olin vannoutunut haspelimies yli 30 vuotta kunnes tuli jerkit vuonna 2005 peliin. Alkuun heiteltiin twineillä lähinnä busia ja SS66:sia. Kun haukikeppinä ollut lochmor-z alkoi ikävästi natista hankimme jopa lyhyet jerkkikepit haspeleille. Syksyllä kaveri vaihtoi ensin vanhaan ambaan ja heitti sillä todella vaivattomasti. Kelauitolla tuntuma oli lisäksi vielä parempi. Niinpä tuli curadojen hankinta molemmille eteen. Enää ei tulisi mieleenkään suositella haspelia jerkkaamiseen jos normibusia ja sitä painavampia jerkkejä aikoo heitellä. Myös vaaput ja suspit lentävät jerkkikamoilla ihan riittävästi kunhan viitsii säätää sitä kelaa hieman.
Makuja ja mieltymyksiä on toki monia, joten suosittelen ainakin kokeilemmaan ensin.
Kokeilepa aloittelja piruuttasi jerkkien heittoa niillä uistelukeloillasi, elleivät nyt kaikki ole kooltaan ihan seiskatonnisen luokkaa. Kuustonninen perusdöörikään ei oikeasti montaa grammaa enempää paina kuin viistonninen ja perusdööri sopii oikein hyvin raskaiden kalikoiden viskontaan.
Itse pidän siis hyrrää ehdottomasti raskaaseen jerkkaukseen sopivampana, mutta hifistelyyn eri hyrrien välillä taas en keksi mitään syytä. Painavat jerkithän ovat tosi helppoja heittää, eihän niiden kanssa juuri tule vastatuuliongelmia. Väittäisin että melkein mikä tahansa sopivan kokoinen heittohyrrä on kelpo valinta enkä itse missään tapauksessa maksaisi 200 euroa kelasta. Ainoa pakollinen asia on oikeanlainen vapa, jos raskaita jerkkejä haluaa heittää. Keveämpiähän voi heittää tavallisellakin jämäkällä haukivavalla.
Omaan jerkkikäyttööni muutama vuosi sitten jerkit löydettyäni tulivat vanhat 5500 kokoiset döörit, joita sattui valmiiksi käytössä olemaan. Vain vapa erottaa minun vaappusettini jerkkisetistä. Yleensä molemmat ovat jatkuvasti käsillä, usein vielä kolmaskin tarjokas eli hapselisetti leijaavampien lusikoiden viskomiseen (niitähän on hyrrällä oikeasti ikävä vastatuuleen yrittää). Suspeja tulee viskottua sillä hapselisetilläkin mutta ainakin isompien suspien heitossa se etusormen ärtymien välillä vaivaa eli suspeja heitän molemmilla seteillä.
Kaverit venekunnassani heittävät yleensä myös jerkkejä hapseleilla, tosin eivät yleensä sitten käytä jerkkien järeintä sarjaa. Maku ja mieltymysasioitahan nämä ovat, kaikilla voi kalastaa menestyksellä tai menestyksettä. Joskus kyllä olen ollut samassa veneessä huomaavinani semmoisen logiikan, että hyrrällä vaappua heitettäessä isompi sotkuttomien heittojen osuus saattaa pitkän päivän aikana näkyä "pisteissä". Eri juttu tietysti, onko silläkään sitten mitään väliä. Kukin kalastaa sillä, mikä omassa kädessä hyvältä tuntuu.
Hankin Jerkkaukseen Curado 201 DVP ja vavaksi BFT Pigglet II.En ole tosin Jerkeillä ikinä vielä kalastanut.Hieman tuossa on hitaat välitykset, mutta isot vaaput,Lusikat ja suspi jigit uivat kyllä paremmin kuin haspeleilla.
Jotain musiikkiohjelmaa tuli kuunneltua.
Ns. klassisesta keskustelivat.
Idea: Se, mihin eniten aikaansa käyttää, on tärkein.
Tärkeä ei siis synny täällä...!
Jippo (sorry parin päivän viive),
Olet ihan oikeassa, että tarkka käyttötapa olisi pitänyt tulla joka artikkelissa selkeästi esille. On sitä varmaan jossain tekstissä joskus sivuttu, mutta sehän ei riitä, jos ja kun asiaa ammatillisesti eli kirjoittajan näkökulmasta ajattelee.
Omasta käytöstä vähintään 90% on pelkkää kelauittoa valtaosin avokelalla, johtuen veneen setupista, joka on suunniteltu siten, ettei penkeillä ole tilaa jaloille. Niille kalikoille, joista tiedän tai joista näkee heti, että ne vaativat vapaa avuksi, käytän joskus hybridiuittoa eli vavan kärjen pieniä painalluksia yhdistettynä kelausliikkeisiin. Tämän pystyy tekemään veneen lattialla seisten. Varsinaista vapauittoa en käytä koskaan.
Itselle onneksi ja testien kannalta välttämätöntäkin on, että kalikoita uittavat myös ihmiset, jotka käyttävät vapauittoa. En osaa sanoa prosenttilukua, jota se edustaa kokonaisuudesta, mutta joka tapauksessa vuoden aikana kaikkia kalikoita uitetaan myös pelkällä vavalla useita kertoja.
Viimeksi tänään sain hetken aikaa "kyytiä" The Dukelta vapauittajan toimesta, eli vehkeeltä, joita pelkällä kelauitolla ei vaan saa kunnolla kalastavaksi.
--ako
Onkos toi JB:dööri mennyt pois muodista sehän ei ole niin kallis kuin noi Shimanot ja tehty nimen omaan jerkkikelaksi
Rikki?:
"Kampipysäytys" liittynee vieheen uittoon, eikä siihen, mitä ensilukemalla pelkäsin...
Omat haspelini (2 kpl) ovat kestäneet jerkin kelauittoa toistaiseksi moitteetta. Kun kela on täysin takaliikkeetön, lienee toisarvoista kuinka monta kertaa kammen liike pysäytetään esim. yhden siimametrin sisäänoton aikana. Kelausvastus lienee oleellisempi. Veikkaanpa, että esim. ison lipan tai syvännevaapun sisäänveivaus rasittaa avokelaa enemmän kuin jerkin katkokelaus.
Sivut
Lisää uusi kommentti