Kuhan pilkintä
29.10.2003 - 21:46
No niin, kohta on meri jäässä ja ensimmäiset jäällemenoyritykset on jo varmaan suoritettu. Kertookaapas nyt miten sitä kuhaa pilkitään, millä, mistä ja milloin?
Viime talvena kiiri mitä huikeampia kuhan pilkkimistarinoita, mutta allekirjoittanut ei ainakaan kuha-apajille löytänyt.
no minä olen ainakin niitä kuhia saanut isoilla tasureilla.
Yleensä kuhaa pilkitään meressä syviltä pakoilta 10-20m, ja siimat menee helposti sotkuun nostettaessa. Viimetalvena kuitenkin löysin itse paremman kuhapaikan sattumalta kaislikon vierestä, paikalla ehkä n. 3m syvyyttä. Hyviä kuhapilkkejä ovat ainakin Hopeasiipi & Nautilus isoina kokoina, värikoukulla, silmällä, tai toukalla höystettynä..
minä olen yleensä pilkkinyt isoilla 7cm ja ylöspäin tasureilla varustettuna värikoukuilla.
paikoista voisi mainita 4-10m tasanteet jotka ovat syvempien alueiden vieressä 15m>. Tai pakat ja jyrkemmiltä seinämät 7-13m syvyydestä.
Aamulla juuri valkenemisen aikaan on useimmiten ollut paras syönti mutta läpi päivän on kalaa tullut.
syötteinä käytän kärpäsentoukkia tai niiden jäljitelmiä mutta kuitenkin yleensä pilkin ilman syöttiä.
pilkkimis tyyli on rauhallinen ja yhdellä reijällä pitäisi jaksaa viipyä hieman pitempään 3-7 min.
kysy tarkemmmin mitä haluaisit tietää niin ainakin minä voin yrittää vastata vaikken mikään kuhan pilkinnän "tietäjä" olekaan ;)
Paras kuhapilkki on kuhavelho värikoukulla.
joo...viime talvena sain ekan pilkkikuhan melkein kaislikon kupeesta hopeasiivellä n. 3 m syvyydestä, ja karkuutin 3 koska en ollut vaihtanut koukkua kolmihaaraan. tulevana talvena aijon kuitenkin perehtyä asiaan vähän syvemmin.
Täälläpäin kuhaa pilkitään 3-5 m vedestä (järvi). Olen ollut huomaavinani, että kun aloittaa pilkkimisen jään alta pohjaan päin, niin saa varmemmin kuhaa. Ahvenet ottavat pohjan tuntumasta.
Mitäs sanovat kuhaspesialistit tähän?
Pilkkinä toimii kaikki isohkot pystyt ja tasurit. Enemmän saanti on kiinni oikeasta ajasta ja paikasta. Täällä kuhaa on saanut parhaiten illalla. Vanhojen avantojen jatkuva kiertäminen näyttäisi kannattavan.
Viime talvena kävin n. 10 reisua merellä ahvenpilkillä. Ahvenia tuli 10-40 kg per reisu. Koko talvi pääosin pelkällä tasurilla, jossa värikoukku mahan alla. (Suosikkivärini, ja -tasurini on tuon edellisen linkin kuvassa oikealla alhaalla, eli Nilsu. Yleensä käytän kahta kokoa, olisiko 5 ja 8 cm)
Kuhia sain yhteensä vain 2 kpl, kumpikaan ei läheskään mittakala.
Yleensä kiertelin melko isoja alueita päivän mittaan, koska etsin uusia alueita. Ongin syvyyksiä 1,5 - 15 m. Etsin yleensä kaikki kortista löytyvät pakat lähialueilta ja kiertelin tietysti rantoja & penkkoja. Sitten epämääräisiä "kuhakierroksia" sisälahdilla, jotka sain tehdä melko rauhassa ko. kaloilta.
Siimana käytän .15 firelineä ja matalassa .30 tai .28 monoa. Pilkintätyyli melko 'aktiivinen' eli pohjaan pomputtelua, nostoja yms. Ja aika herkästi lähtee kaira taasen olalle.
Mitä kannattaa muuttaa 'kuhaa varten'?
Vauhti ja kiire pois. Hidasta nostelua ja värinää. Kaikki NÄYTTÄVÄ elehdintä on liikaa niin kuhan jikaamisessa kuin pilkinnässä. Mitä "unisemmalta" homma näyttää , sitä tuloksekkaampaa se yleensä on.
Tjk on aivan oikeassa ja vielä kun menee aamuisin pimeän aikana kuhapaikalle valmiiksi ja illalla jatkaa pimeään saakka niin kyllä pitäisi paistettavaa tulla. Kyselemällä saa tietää kuhapaikat suurinpiirtein ja jäällä menee sinne missä on eniten pilkkijöitä. Hyviä pystypilkkejä on mm. Suomi ja Peto.
Taannoin esiteltiin erälehdessä omatekemä kuhapilkki nimeltä "tiskipöytä".Valmistettu tiskipöytä levystä (0,5mm). Onko kellään kokemuksia tästä viritelmästä?
Loka,
Tärkeintä on kärsivällisyys. Yhdellä reiällä pitää viipyä väh. 5 minsaa ja samalta alueelta kokeilla useampaa kohtaa. Jos yksi kuha tulee niin kannattaa aivan vierestä kokeilla muutama reikä uudestaan.
Itselläni toimii suht. aktiivinen pystypilkin uitto, riippuu pilkistä.
Exalted mainitsi juuri ne tyypilliset meripaikat mistä kuhaa on saatavilla. Paikat voivat olla samoja kuin ahvenilla mutta tiedän itse paikkoja, joissa ahvenet ovat pakan laella ja kuhat pari-kolme metriä syvemmällä pakan reunalla.
marcin havainnot järvipilkkimisestä olivat mielenkiintoisia, veikkaisin että ne liittyy siihen, että järvillä on talvella usein tosi pimeää jään alla ja kairan reiät saattaa houkutella kuhaa. Toisaalta happitilanne voi rehevillä järvillä huonontua talven mittaan ja se alkaa nimenomaan pohjasta jolloin kuhat ehkä nousevat väliveteen tai jopa pintaan. merellä tuo on tuntematon ilmiö.
Tein aikoinaan tiskipöydän erä-lehden ohjeiden mukaisesti, mutta yhtään ainutta kuhaa ei sillä ole tullut.
venaa tonne tammikuuhun ni lähe mun mukaan nii
mennään pilkkimään kuhia. mun pilkkiminen on talvisin täysin kuhaan keskittynyttä ja saalista tulee kun oppii OMAN tyylin ja uskoo siihen
Sama juttu, ei pään päätä "tiskipöydällä"
"Tiskipöytä" on mitä mainioin kuhapilkki, mikäli yleensä kuhaa osaa kalastaa. "RRRRauhalliset" vedot (tarpeeksi väliä niiden vetojen välillä), vetojen välissä "letkeitä" ranteen nytkäytyksiä. Toki samat neuvot pätevät myös mm. puntarilla kalastamiseen, joten eiköhän se ole se ja sama mitä uittaa, kunhan tekee sen "oikein" ja luottaa vieheeseensä (sama pätee kaikkeen muuhunkin kalastukseen, siis se luotto siihen vieheeseen....).
Lisää uusi kommentti