Simojoen Reissu (vtutus jo valmiiksi)
29.06.2006 - 21:03
Niin serkunkans ajattelin lähteä 11-12 tätäkuuta simojoelle lappiin kalastamaan täältä pohjanmaalta missä ei ole muutaku haukia serkulla on kova kahdenkäden lohiperhovapa,mutta mulla pelkkä hauen kokoluokkaan sopivat välineet..
no multa löytyy kyllä bluefoxin raskas merivetouisteluun sopiva haukivapa,(ja kyllä sillä rannaltakin pystyy heittämään) se saa luvan kelvata..
sitten alkaa pieni vitutus.. ostin just (ennenkö sovin mitään reissusta uuden kelan) ja semmosen keskiluokan kelan (siimahan sielä simolla täytyy vähintään olla 0.40mm ? ja mielellään 300metriä ) eli tohon kelaan ei varmaankaan mahtuisi tota siimaa tarvittavat 300metriä.
mistä siis kela? vai voinko käyttää tota kelaani..
jos suuri kala iskee..
uistimet on hyvin hanskassa, eli 5-8cm vaappuja olen tehnyt ja saan niihin kyllä mukavasti hakua.. elikkä kela asia nyt vaan niinkovaa vituttaa.. ei ole mukava sielä kahlata ku kelan puola näkyy siiman välistä ja lohi kiihdyttää vauhtia.. ja jarru huutaa hoosiannaa..
Ei sitä siimaa nyt nuin rajusti tartte olla. Simppakaan kun ei mahottoman suuri joki niin jo 100m voi pärjätä ihan hyvin, joku 150m on jo ihan tarpeeks.
0,35mm 150-200m. niin kyllä sillä jo pärjää
Kireitä reissulle

Tietysti koukkuun voi tarttua se mahtilohi, mut sellasta se lohestus on. malttia ja jarru hyvin säädettynä. niillä pitäis pärjätä
Osta hyvälaatuista punottua/fuusiosiimaa, paksuudessa 0,30mm tai 0,25mm. Näin saat siimaa mahtumaan paljon, ja vetolujuuden pysyttyä hyvänä. Venymättömällä siimalla tunnet paremmin missä paino menee.
Kaverisi on perhomiehiä, hän varmaan antaisi sinullekkin muutaman perhon ? Siispä suosittelen lämpimästi spinnfluugakalastusta, eli putkiperhon/vaapun uittamista pienellä puntilla, 20-30g voisi olla sopiva. Tärkeintä kuitenkin on, että saat perhon uimaan juuri pohjan yläpuolella. Painon kuuluu kolista kerran pari pohjassa, niin siitä tiedät että perhosi ui siellä missä kalatkin, eli pohjan tuntumassa pintavirran alla. Mikäli tuntuu että perho jatkuvasti kiinni pohjassa, pienennä painoa.
Googlella löydät ohjeita punttiperhosetin rakennukseen. Esim. http://www.lohikeskuskotka.fi
Kireitä Simpalle !
Mulla on haukisiimana 0.32 mm power pro punottua siimaa.. mutta oon vetäny niin montakertaa sen pohjasta pois jotta jos simolle lähtis niin täytyis ostaa uudestansa.. toi vois olla hyvä idea. ?! ja sitähän mahtuisi vaikka kuinka tonne
anteeksi virhetieto alussa..
kiitoksia kaikille lisää vinkkejä olis mukava kuulla..
mun hauelle tarkoitettu vapa on daiwan tornado max ja se jolla meinaan kalastaa on shakespearin firebird medium ja 12-30 lb
Voiko tolla daiwan tornadolla maxilla saada ylös lohen? ja kuinkahan toi kestäisi pahimmassa tapauksessa 10kilosta? jos vaihtaisi
ja vielä kuitusiimasta lohenkalastuksessa!!
plussat ja miinukset??
miinuksena jäykkyys?
ja plussana periksiantamattomuus?
sieltä mitään saa,pelaa vaikka huoltiksen halpis setti umpikela systeemi+siimaa 50m ja löysä 1,30cm vapa.....
heh,, turisti matkahan se simon reissu tulee olemaan.. mutta ei nyt niin turistimatka kuitenkaan..
toivottavasti tulee edes ahventa 
Lisää uusi kommentti