Kuhan pilkintä tasapohjilla?
19.12.2005 - 11:31
Olen pilkkinyt ja saanutkin kuhia vuosien saatossa. Yhteinen nimittäjä jokseenkin kaikille menestyksekkäille kuhapilkkipaikoille on ollut, että niissä on jonkinlaisia muotoja pohjassa.
On kuitenkin paikka, josta tulee verkolla jatkuvasti kuhia (lauantainakin 6 tunnin liottamisella 6-7 kuhaa), mutta jossa ei ole mitään mielekkäitä muotoja. Usko ei oikein riitä tällaisella lattapohjalla pilkkimiseen, mutta ilmeisesti pitäisi vaan sitkeästi koittaa?
Miten on, saako lattapohjalta pilkkikuhan?
Kyllä minä ainakin tiedän muutaman tunnetun kuhapaikan mistä kalat saadaan nimenomaan tasapohjalta. Omatkin kuhapilkkikokemukset ovat lähinnä tasapohjalta.
Älä ajattele liikaa. Jos sielä kerran on kuhia, niin tuleehan niitä tasapohjaltakin.
Jep, kuten Tinca sanoo niin kuhaa pilkitään paljon tasapohjilla hyvin tuloksin.
Kuitenkin pidin talviverkkoja muutama vuosi sitten eräällä tasapohjaisella lahdella. Kuhaa oli siellä todella paljon ja tämän innoittamana kävin 4-5 kertaa pilkillä ao. paikassa saamatta nypäystäkään.
Tämä paikka oli jokisuun lähellä kuten moni hyvä kuhapilkkipaikka, mutta jostain syystä sieltä ei niitä tuntunut saavan aktiivivälineillä.
Jotenkin muotojen lähellä on helpompi kuvitella kalan pysyvän paikallaan. Jos on satoja hehtaareita selkävettä, niin kauanko ne kuhat on juuri siinä verkon kohdalla vai liikkuuko ne pirusti paikasta toiseen?
Tämän takia mulla ei siis usko tahdo riittää, kun en usko kalojen olevan pitkään paikallaan. Verkko oli vedessä kuusi tuntia; rysähtivätkö kaikki kuhat siihen esim. tunnin sisällä, vai lipuiko niitä siihen tasaisesti kala tunnissa... tähän jotenkin kulminoituu se uskominen...
Onko se nyt niin ikävää pilkkiä esimerkiksi kuusi tuntia saamatta mitään? Eli miksi et mene koittamaan?
Eikös kuhilla ole enemmän syytä liikkua vaihtelevalla kuin tasapohjalla? Ainakin mun logiikalla on.
Mm Sipoonlahti on aika suosittu kuhapilkkipaikka, ja ihan tasapohjainen lutakko. Suurin osa kaloista on vaan alamittaista, mutta joskus mahtuu mittakalakin joukkoon. Ja eikös se Hamarin edusta Porvoossakin ole ihan tasapohjaa, ja välillä siinä on satakin ukkoa kuhaa onkimassa.
Kait sitä voi kuusi tuntia tosiaan tyhjääkin pilkkiä, mutta kun on niin paljon muitakin mielenkiintoisia mahdollisuuksia, ei vähistä kalapäivistä viitti yhtä haaskata, jos ei ole mitään tietoa onnistumisen mahdollisuuksista. Mutta ilmeisesti on, ehkä pitää kokeilla.
Kuhan heittopilkintäähään porukka kuuluu harrastavan just noilla lattapohjilla. Siinä tuo haravointialue on tietenkin paljon suurempi kuin pilkitessä.
Lisää uusi kommentti